22 set 2020

Anar al contingut

SECTOR EN AUGE

Les vendes de bicicletes esgoten estocs

La tendència ha sigut a nivell mundial, i a Espanya s'ha arribat fins a un 400% d'increment de la demanda

CARME ESCALES

Les vendes de bicicletes esgoten estocs

JOAN PUIG

Ha sigut un fenomen mundial, increïble, comenten des del sector. El ‘boom’ de la bici ja es va començar a veure a Wuhan i a poc a poc a tots els països occidentals, una vegada es van començar a reobrir les botigues. Segons explica el secretari general de l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE), Carlos Núñez, es pot parlar d’«entre un 300 i un 400% d’increment de vendes de bicicletes, en els dos últims mesos, en comparació amb la situació del mercat abans del confinament». Aquest màxim increment registrat s’ha donat en els models de bici de primer preu, «les gammes més baixes, entorn dels 800 euros dels models urbans, i tant per a ús recreatiu i esportiu, com per a transport», afegeix Núñez. «S’han acabat els estocs d’aquest tipus de bicis en botigues, grans superfícies com El Corte Inglés o Decathlon, marketplaces o botigues ‘online’ com Amazon», assenyalen des d’AMBE. Comenten també que al juny ja hi havia dificultat per trobar bicis per a nens i que amb bicicleta elèctrica –preu mitjà de 1.700 euros– també s’han incrementat les vendes, però no tant.

Les fàbriques preparen ja els models per a la temporada 2021, que comença al setembre. «Les campanyes van de setembre a agost, però aquest any, el que s’havia de vendre de març fins a l’agost s’ha venut tot concentrat al maig i juny», destaca Carlos Núñez.

Segons precisa, també els serveis de reparació de bicicletes han registrat un increment notable de la seva activitat. «S’han multiplicat per quatre. Molta gent ha recuperat del traster la seva vella bici, que potser feia deu anys que no tocaven» diu el secretari general d’AMBE.

            Des d’Orbea, societat cooperativa que fabrica al País Basc, informen que els models de les seves gammes que van dels 500 i els 1.500 euros s’han esgotat. El country manager de la firma per a Espanya i Portugal, Ramon Núñez, explica que la companyia està vivint augment de la demanda als diferents canals de venda des de l’inici de la situació per Covid-19.

A mesura que la situació ha sigut diferent a cada territori (comunitat autònoma o país), la demanda de bicicletes també ha fluctuat i Orbea s’hi ha anat adaptant amb flexibilitat en tot moment, gràcies a la seva logística pròxima a distribuïdors i usuaris. «Mentre que a Espanya les botigues estaven tancades i les persones a casa, a Alemanya, els EUA, Bèlgica, i altres països, les botigues de bicis estaven considerades de primera necessitat, i practicar ciclisme de manera individual estava permès», apunta Núñez. «Estar internacionalitzats ens ha permès continuar funcionant al 100% llevat del període que vam haver de tancar, un tancament que ja va contemplar el nostre pla de gestió per al coronavirus», afegeix.

Entrega a domicili

Un altre dels factors clau està sent la proximitat d’Orbea amb els seus proveïdors, botigues i persones usuàries. «La combinació de la capacitat d’adaptar-nos a entorns canviants ràpidament i la proximitat al mercat ens ha permès, per exemple, posar en marxa el servei d’entrega a domicili de bicicletes conjuntament amb les nostres botigues durant el confinament», detalla el country manager de la companyia.

Encara sense xifres de vendes, estan veient que, «per ara, sembla que la tendència seguirà a l’alça, tot i que és probable que la demanda tendeixi a estabilitzar-se pròximament, tot dependrà de com evolucioni el virus en els pròxims mesos», declara Ramon Núñez.

A més de les seves instal·lacions a Europa, Orbea té una oficina a Hong Kong i diferents delegacions a l’Àsia amb l’objectiu de gestionar, entre altres assumptes, possibles problemes a la cadena de subministrament. «Com sabem, Àsia va ser el primer continent afectat pel Coronavirus. Disposar allà d’aquesta oficina i delegacions, juntament amb la relació pròxima amb els nostres proveïdors ens ha servit per reaccionar ràpid i buscar alternatives de proveïment i solucions logístiques, perquè la crisi no acabi repercutint en els nostres distribuïdors o persones usuàries», argumenta Núñez.

L’epicentre d’Orbea com a fabricant de bicicletes d’alt valor personalitzades és a la ciutat biscaïna de Mallabia. Allà és on desenvolupa la major part de tota la seva activitat a més de 60 països. També tenen una planta de producció a Portugal i diverses oficines distribuïdes pel món amb l’objectiu de ser com més a prop possible d’aquests mercats i disposar d’una fluida comunicació amb ells.

La seva plantilla s’ha multiplicat per 2,3 en els últims 3 anys. «Això ha sigut possible gràcies a la flexibilitat i proximitat com a companyia, juntament amb l’estratègia d’apostar per la fabricació de bicicletes personalitzades d’alt valor», puntualitza Ramon Núñez.

L’augment de demanda Orbea l’ha registrat en totes les categories de producte, des de la categoria que més els representa –bicicletes d’alt valor personalitzades– fins a la resta de categories com les bicicletes elèctriques o les gammes més econòmiques.

Crèdit per comprar bicis

Segons confirma el director comercial de Cofidis, Manuel Santos, «aquest any 2020 està sent un dels millors quant a operacions de finançament en bicicletes. En acumulat a tancament de juliol les xifres estan per sobre dels nostres objectius, amb increments de dos dígits sobre el 2019, tant en nombre d’operacions com en import finançat, on l’increment és fins i tot una mica més gran, a l’haver augmentat també l’import mitjà per operació».

Santos destaca, a més, que els increments més forts sobre el mateix mes de l’any anterior es produeixen al maig, a partir de l’obertura de les botigues físiques, segurament per dos efectes combinats: la demanda continguda durant els mesos de la Covid (març-abril) i un canvi en els hàbits o tendències dels consumidors referent a la mobilitat.

            «Des de començament d’any, hi ha hagut un increment de finançament per a bicicletes elèctriques, sobretot, i ja suposen una mica més del 10% de totes les nostres operacions, amb un fort creixement de més del 20% sobre el 2019. Les bicicletes de nens també tenen un increment important i passen de l’1% dels finançaments al 3%.  Però en general els consumidors estan finançant més bicicletes que el 2019, per l’increment de les vendes, i amb un import mirjà finançat superior, pròxim a superar un increment del 20% al de l’any passat», afegeix el director comercial de Cofidis.

El sector en xifres

Segons dades de l’AMBE, el sector de la bicicleta va donar feina el 2019 a 22.567 persones i es van vendre 2.261.283 bicicletes, cosa que va significar un increment del 20,41% respecte a l’any anterior. Els models per a nens, els de muntanya i les elèctriques són els que van augmentar més les seves vendes. Amb 378 empreses, una mica més del 70% de les quals es reparteixen en les comunitats de Catalunya (38,6%), Madrid (15,1%), València (10,1%) i País Basc (7,9%) i 191 fabricants, a Espanya es comercialitzen 1.184 marques de bicicleta.