07 d’ag 2020

Anar al contingut

MEDI AMBIENT

¿Us resulta més fàcil aixafar les llaunes? No és que sigueu més forts, és gràcies a l'ecodisseny

Les empreses catalanes aposten, cada vegada d'una forma més decidida, pel reciclatge i per fer els seus envasos més sostenibles

Les mesures d'ecodisseny van des de la reducció del material utilitzat fins a la reintroducció de plàstic i cartró reciclat als envasos

Cecilia Vega

¿Us heu fixat que les llaunes de refrescos d’ara no són com les d’abans? Temps enrere era molt difícil poder aixafar-les i ara, no obstant, tots podem fer-ho. Això és així perquè s’ha reduït la quantitat de material fet servir, de manera que són més lleugeres però igual de segures. També pesen menys i han canviat la forma dels envasos de iogurts, de detergents o dels brics de llet. A més, cada vegada més empreses inclouen als seus productes material reciclat i en els lineals dels supermercats trobem ampolles d’aigua fetes a partir d’altres ampolles reciclades, pots de crema compostos per plàstic PET reciclat, llaunes de begudes que abans van ser altres llaunes...

Els envasos que consumim diàriament han canviat gairebé sense que ens n’adonem. I no parlem d’una cosa merament estètica. Les companyies han respost al repte global de la sostenibilitat implementant mesures d’ecodisseny que han reduït l’impacte ambiental associat a la producció, distribució, ús i gestió com a residu dels envasos que posen en mans dels consumidors.

En concret i segons dades d’Ecoembes, l’organització ambiental que coordina el reciclatge d’envasos a Espanya, en els últims 20 anys i gràcies a la feina desenvolupada per l’entitat i les empreses en aquesta línia, s’han estalviat un total de 581.824 tones de matèria primera en la fabricació d’envasos. Això significa que, des de 1999, gràcies a l’ecodisseny s’ha aconseguit evitar el consum de més de 22 milions de MWh d’energia. 

El rol de les empreses catalanes

És evident, per tant, el rol tan important que juguen les empreses en la lluita contra el canvi climàtic. Més de 12.500 formen part d’Ecoembes, de les quals 2.557 es troben a Catalunya. Aquestes companyies financen el sistema de reciclatge al nostre país: el ‘Punt Verd’ que trobem als envasos (un símbol ambiental verd amb dues fletxes circulars) significa que les empreses que posen envasos al mercat paguen perquè aquests, una vegada utilitzats, es reciclin als contenidors grocs i blaus, complint amb la llei 11/97 que així ho estipula.

I no només això: el seu compromís amb el medi ambient va més enllà, ja que fan una aposta decidida per la innovació en matèria d’ecodisseny. És el cas de la cadena d’establiments de productes frescos i alimentació Ametller Origen. Les seves mesures per promoure «una vida més sostenible i saludable» s’engloben dins del «moviment #FemOrigen», com explica Amaya Prat, directora R+D+i & Sostenibilitat de la companyia.

Es tracta d’accions o «llavors» que giren entorn de quatre objectius estratègics: «Un seria l’envàs circular, basat en l’ecodisseny, redissenyant per reduir, per reciclar i per reaprofitar tot el que puguem», afirma. A aquest, a més s’unirien «la lluita contra el desaprofitament alimentari, la compra conscient i sostenible, i l’aplicació de sostenibilitat corporativa a tota la cadena de valor (utilització d’energia verda, tancament de murals de fred, etc.)», afegeix. Va ser el 2018 quan es van aventurar en l’ecodisseny, en una de les seves gammes de iogurt, gràcies al recolzament d’Ecoembes. «Ens va resultar molt útil per aplicar aquesta metodologia en el cicle de vida dels envasos i, a partir de llavors, estem revisant i redissenyant, anem reduint els materials en el ‘packaging’ i triem opcions reciclables o compostables». 

Ho podem comprovar en la seva línia de lactis amb envasos de cartró reciclat i en la nova presentació dels tomàquets ‘cherry’ o la seva gamma d’embotits tallats. En el primer cas, «s’ha canviat el vas amb tapa, elaborat amb dos materials plàstics, per una capsa de cartró compostable» i, en el segon, «hem reduït un 17% l’envàs interior, i l’exterior l’hem substituït per material també compostable», explica la responsable de sostenibilitat. A més, aquesta cadena ha posat en marxa un projecte pilot de compostadors d’orgànic a les botigues, «que volem ampliar per aplicar els principis d’economia circular i algun dia poder abonar els camps amb els nostres residus», apunta Prat.

Es tracta, en conjunt, de mesures pensades per cuidar el medi ambient, impulsar l’economia circular i tornar els residus a la cadena de valor, prioritzant a més l’atenció a l’origen i la qualitat dels productes. Una filosofia per la qual també advoquen els supermercats ALDI, empresa amb seu social a Barcelona que destaca per oferir un assortiment cada vegada més ampli d’envasos sostenibles i reciclables als seus articles de marca pròpia.

Tal com queda reflectit en la seva Memòria de Sostenibilitat 2019 i remarca Eduardo Mas, director de Qualitat i Responsabilitat Social d’ALDI Espanya, aquesta cadena «fa seu el compromís de fer més sostenible tota la seva cadena de valor i afavorir el consum responsable amb l’objectiu de facilitar als clients una compra responsable, segura i amb consciència».

En aquest sentit, algunes de les mesures implementades als envasos l’últim any són «la incorporació de càpsules de cafè compostables, la substitució dels envasos de plàstic per cartró als ous i als envasos secundaris de llet de marca pròpia Milsani i Gutbio, el redisseny de productes com, per exemple, bastonets de cotó amb paper sostenible i cotó orgànic o productes de neteja i higiene que contenen un 70% menys de plàstic que els envasos convencionals», enumera Mas.

Amb aquestes mesures –assenyala el director de Qualitat i Responsabilitat Social–, «El 2019 ALDI va estalviar més de 1.100 tones de plàstic verge i gairebé 1 tona d’alumini». D’altra banda, «l’aposta de la companyia per la compra exclusiva d’energia verda, la instal·lació de sistemes d’il·luminació led, la generació d’energia renovable mitjançant plaques fotovoltaiques o l’ús de refrigerants més sostenibles» als seus supermercats ha contribuït a una «reducció del 50% en l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle des del 2015 a Espanya», diu Mas.

«Aquests compromisos es valoren i es demanden cada vegada més per part dels consumidors», afirmen des d’ALDI. Un punt en què coincideixen des d’Ametller Origen: «En general els nostres consumidors estan molt conscienciats i ens demanen a les marques que anem per aquesta línia i fem un esforç».

Temes: Reciclatge