MOBILITAT

Foment carrega contra la política de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona

La patronal considera que és un obstacle per a recuperació

peatones-1

peatones-1

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La patronal Foment del Treball considera que la política de mobilitat aplicada per l’Ajuntament de Barcelona d’Ada Colau és «un obstacle per a la recuperació econòmica». La patronal es mostra contrària a la conversió en zona de vianants del centre de la ciutat i l’obertura de vies verdes, i avisa que «la bicicleta no pot ser el vehicle principal» en què es basi la mobilitat.  En lloc de donar un pes essencial a la bicicleta, vehicle que en les últimes setmanes ha pres els carrers de la ciutat, Foment alerta que si «s’ofega» l’ús del vehicle privat a les principals artèries de la ciutat, això pot portar «el risc de col·lapse de trànsit» a l’àrea metropolitana en els pròxims dies, coincidint amb la desescalada.

Mentre la ciutat ha disfrutat amb el confinament de la millor qualitat de l’aire que es recorda, Foment i Fepime carreguen contra la política de mobilitat del consistori en un manifest, titulat ‘Per una ciutat de consens i de futur’ i que compta amb l’aval del Consell de Gremis de Comerç, de Barcelona Oberta, del Gremi de Tallers de Barcelona, de les patronals Anged (distribució) i Fecavem (automoció), i de diverses organitzacions sectorials, entre les quals les cadenes de supermercats. Aquestes organitzacions empresarials consideren que les restriccions a l’ús de vehicles són un problema per a l’accés dels compradors al centre de la ciutat i també per efectuar les tasques regulars de subministrament de productes al comerç.  La patronal d’aparcaments Asesga ja va mostrar fa alguns dies confiança en l’augment de l’ús privat del cotxe després del confinament per temor del contagi. 

Conversió en zona de vianants versus cotxe privat

El temor de la patronal és que si els usuaris tornen a utilitzar el cotxe privat, les actuals restriccions a l’aparcament i a la circulació poden portar problemes importants i cues als carrers. Davant aquesta actitud, els defensors de reduir el trànsit a la ciutat consideren que és possible aprofitar el canvi dels hàbits dels ciutadans per impulsar l’ús de la bicicleta i les rutes per als vianants, com a les ciutats del nord d’Europa. El pla de conversió en zona de vianants de la ciutat podria anar a més en el futur i convertir el centre de la ciutat en zona vedada per al trànsit de cotxes privat, excepte per al transport comercial.  

«L’ajuntament està obligat a donar solucions i no problemes, com sembla que s’entossudeix a fer el govern d’Ada Colau. El progressiu retorn de la normalitat ha d’aconseguir una mobilitat eficient que protegeixi els ciutadans davant la Covid-19», assegura el text de Foment. En aquesta línia, la principal patronal catalana afirma que la política de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona «imposa càrregues addicionals als treballadors per compte d’altri i autònoms, i dificulta l’accés al seu lloc de treball, en un moment en què ha augmentat el nombre de treballadors afectats pels ertos».

Àrea metropolitana

Notícies relacionades

«Demanem a l’ajuntament que pari tot el nou pla i que l’alcaldessa, Ada Colau, convoqui amb urgència els agents socials i econòmics, i els sectors implicats per acordar un pla que doni resposta a les necessitats de la ciutat», afirma la patronal que lidera Josep Sánchez Llibre. El manifest acusa Colau de restringir l’ús de vehicles privats o compartits, i li recorda que «no tothom té la sort –de la qual, presumiblement, disfruten els autors del pla– de treballar al mateix municipi on viuen».

Foment remarca que Barcelona no és només una ciutat, sinó la capital catalana, que rep diàriament milers de ciutadans que hi entren i en surten: «El vehicle privat està destinat a assumir un nou protagonisme mentre duri la pandèmia de la Covid-19 i es mantingui el risc de contagi», assegura el comunicat.

Temes:

Bicicletes