DAVANT LES PROTESTES AGRÀRIES

Ofensiva del Govern central contra la venda a pèrdua i en defensa de la qualitat alimentària

El ministre d'Agricultura, Luis Planas, pacta amb els consumidors una reforma normativa que millori la renda mitjana dels agricultors

L'objectiu és dotar de més transparència la cadena de valor agroalimentària i lluitar contra les promocions enganyoses

naranjasylimones

naranjasylimones

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Govern prepara una normativa més estricta per suprimir la venda a pèrdua i donar transparència als criteris de qualitat dels productes agroalimentaris, com una manera complementària de millorar la renda mitjana als agricultors i defensar els interessos dels consumidors. 

Les protestes empreses per agricultors i ramaders les últimes setmanes han sacsejat tant la indústria com la distribució i el mateix Govern. La denúncia que els preus que es paguen al sector primari amenacen la supervivència de les explotacions ha assenyalat directament la distribució i els mitjancers. La demanda d’un marc normatiu que protegeixi al primer esglaó de la cadena agroalimentària ha tingut aquesta setmana la primera conseqüència. Mentre a Brussel·les es negocia que la Política Agrària Comunitària (PAC) no minvi el que no es pot retallar, el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, es va comprometre amb els consumidors a buscar una solució perquè agricultors i ramaders «siguin retribuïts d’una manera justa per la seva feina».

En una reunió feta dijous a la nit, Planas es va comprometre «a corregir els desequilibris existents a la cadena agroalimentària» i a dotar de més transparència l’evolució dels preus entre productors i la venda. En la reunió es va parlar en concret «de suprimir la venda a pèrdua i les promocions enganyoses». 

Planas introdueix d’aquesta manera en el debat un nou element en les reclamacions d’agricultors i ramaders, que afecta tota la cadena agroalimentària però també els productors, al considerar que «les promocions enganyoses poden confondre el consumidor, que té dret a estar ben informat».

Paral·lelament, el ministeri treballa en el disseny d’una nova normativa sobre qualitat segons diferents grups d’aliments, «amb l’objectiu de fomentar l’avaluació dels productes i facilitar als consumidors un millor coneixement de les seves qualitats». 

Planas va traslladar a les associacions de consumidors l’objectiu de «donar més transparència al conjunt de la cadena per conèixer el valor afegit que cada baula incorpora i quin és el procés de formació dels preus». Va ser una manera d’expressar la caça de bruixes que es produirà a tota la cadena per detectar aquells actors que són els responsables de l’increment desmesurat dels preus. La renda agrària cau i, no obstant, alguns dels productes bàsics incrementen de preu un 600% entre el que cobra l’agricultor i el que paga al supermercat el consumidor (el 635%, la patata; el 620%, la ceba; el 509%, la taronja...).

L’estratègia del Govern és buscar la fórmula adequada per incrementar els ingressos del sector primari sense necessitat que aquest increment es repercuteixi en la factura final que paguen els consumidors i, per tant, en l’IPC.  

Notícies relacionades

L’Associació de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc) i la Federació d’Indústries d’Alimentació i Begudes (FIAB) reuniran el 3 de març més de 200 directius i responsables de sostenibilitat de la indústria agroalimentària per dibuixar possibles sortides al conflicte actual. El denominat Congrés de Desenvolupament Sostenible es proposa analitzar i impulsar el paper del sector del gran consum com a motor d’un model econòmic que compatibilitzi objectius econòmics, socials i mediambientals, així com analitzar el rol del conjunt de la cadena agroalimentària.

Per al director general d’Aecoc, José María Bonmatí, «la capacitat de convocatòria i representativitat d’Aecoc i de FIAB ens permet impulsar un fòrum capaç d’influir i conscienciar a les empreses sobre la seva responsabilitat en el desenvolupament d’un model productiu sostenible basat en l’economia circular. La sostenibilitat és ja una prioritat per als consumidors i una exigència a què les empreses han de respondre amb estratègies sòlides i de continuïtat en el temps». En tot el debat, el resultat de les negociacions a Brussel·les aquest divendres tindrà una influència fonamental en el futur de solucions per a uns i altres a la cadena agroalimentària.