07 d’abr 2020

Anar al contingut

Regulació

Espanya estudia imposar a Amazon les mateixes obligacions que a Correus o MRW

La CNMC ha obert un expedient per conèixer si l'empresa ha de ser considerada operador postal

Sara Ledo

FILE PHOTO: The logo of Amazon is seen at the company logistics center in Lauwin-Planque, northern France, February 20, 2017. REUTERS/Pascal Rossignol/File Photo

FILE PHOTO: The logo of Amazon is seen at the company logistics center in Lauwin-Planque, northern France, February 20, 2017. REUTERS/Pascal Rossignol/File Photo / Pascal Rossignol (REUTERS)

Espanya podria tallar-li les ales a Amazon com a empresa de comerç electrònic. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha obert un expedient per determinar si el gegant tecnològic ha de ser considerat o no operador postal. En cas afirmatiu, la companyia de Jeff Bezos hauria d’atendre una sèrie d’obligacions com fan altres ‘missatgers’ com Correus, MRW, Seur i una infinitat de petites empreses de paqueteria.

Segons han explicat fonts de l’organisme, els operadors postals tenen una sèrie d’obligacions de caràcter bàsic, com poden ser, garantir el dret a la privacitat en les comunicacions a tercers, la inviolabilitat de les comunicacions o el secret d’aquestes, però també d’altres respecte als drets dels usuari, relatives a reclamacions o indemnitzacions per pèrdua del paquet.

Però a més, els operadors postals han de presentar una «declaració responsable» que inclou una sèrie de «requisits» entre els quals s’inclouen «el respecte a les normes que protegeixen els drets dels treballadors i els usuaris i els ordenaments en matèria tributària o d’immigració». Així com inscriure’s en el Registre General d’empreses prestadores de serveis postals, en cas de no fer-ho s’enfronta a una multa, tot i que la seva quantia és irrisòria (entre 800 i 2.000 euros).

Segons la Direcció de Transports i Sector Postal de la CNMC existeixen «indicis» del qual Amazon presta serveis «que tindrien la consideració de serveis postals» i, per això, ha iniciat un procediment per analitzar les característiques dels enviaments que gestiona, l’activitat que realitza sobre ells, la relació jurídica que manté amb autònoms que fan la distribució dels seus paquets, i amb terceres empreses de paqueteria, així com la gestió de les seves taquilles autoservei.

L’estudi durarà un període màxim de tres mesos per a la seva instrucció i posterior resolució per part de la CNMC, tot i que la seva obertura no prejutja el resultat final del mateix, segons ha informat l’organisme.

Temes: Correus