previ al Black Friday

El Dia del Solter xinès arrossega el sector comercial espanyol

L'associació multisectorial Aecoc ressalta l'intent de les cadenes de diversificar els dies de rebaixes i l'amenaça que suposen per al Nadal i els descomptes del gener

taylor

taylor

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La jornada del Dia del Solter de l’11 de novembre, el de més activitat de vendes a la Xina, ha aconseguit arrossegar el sector comercial a una jornada de descomptes que abraça el pròxim Black Friday de divendres 29 de novembre. Les dues jornades de descomptes, més el Cybermonday (dilluns següent al Black Friday) s’han consolidat ja com a marca i període de descompte ampli, que amenaça l’objectiu i impacte de la campanya nadalenca i de les rebaixes del gener. Alibaba ha anunciat que el rècord de vendes de l’any passat es va superar a les 18 hores d’iniciar la jornada, al superar el bilió d’euros. 

Mentre la Xina marca el ritme i el Black Friday apunta a superar-lo, grans cadenes com Mediamarkt han decidit aprofitar el Dia del Solter amb un dia de venda sense IVA. La firma ofereix un val pel 21% del preu del producte a bescanviar en les pròximes setmanes. La campanya pretén mantenir l’activitat en els pròxims dies d’ajustaments de preus general que es preveuen en les pròximes setmanes i difuminar l’impacte del Black Friday. Fins i tot El Corte Inglés s’ha afegit a la campanya amb el lema ‘Avança’t al Black Friday’ amb descomptes en un total de 1.111 productes. 

Treballadors d’Alibaba el Dia del Solter.

El que va néixer a la Xina el 1993 com el Guaggun Jie Dia del Solter ha arrossegat tot el planeta en el marc d’una campanya promocional que deixa períodes de sequera entre dates d’alt frenesí. Les crítiques creixen al sector comercial davant d’aquesta concentració de descomptes en un sol dia al posar a prova els sistemes de venda i les cadenes logístiques i d’entrega. Grans grups de distribució com Inditex reneguen dels períodes promocionals i no s’afegeixen a cap dia de rebaixes, sigui xinès o anglosaxó.

Els descomptes d’un dia són una sagnia i creix la tendència a descongestionar el període de descomptes, avançar-se abans d’aquell dia determinant Black Friday que suposa riscos de previsió de vendes que poques companyies estan en condicions d’assumir.

«La contenció en la despesa dels consumidors i la saturació d’operadors i oferta condicionaran la celebració del Black Friday, que causarà menys vendes de productes tecnològics durant la campanya de Nadal», considera l’associació multisectorial d’empreses (Aecoc). L’exemple de Mediamarkt reforça l’advertència d’Aecoc: «Molts distribuïdors estan optant per allunyar-se de les dates més saturades d’operadors, com el Black Friday, per buscar el seu buit en moments amb menys competència i que permetran llançar ofertes menys agressives», opina el responsable de l’àrea de Bens Tecnològics de Consum d’Aecoc, Alejandro Lozano

Transvasament de vendes

Aquest transvasament de vendes desigual suposa una amenaça, especialment per al petit comerç. Es calcula que un 30% de les vendes del comerç a Espanya es fan per Nadal, i fins al 40% en el cas de productes tecnològics. A més, segons Aecoc, el canal de vendes tradicional continua sense créixer mentre el comerç electrònic ha augmentat aquest any el 15,9% en el cas de productes tecnològics i ja representa el 20,6% del volum de negoci. 

Notícies relacionades

Després de la pujada rècord del 2015, amb un creixement interanual del 42% en les vendes a Espanya, el Black Friday va registrar pujades del 24% i el 23% el 2016 i el 2017, fins que el 2018 l’increment de les vendes es va quedar en un 6%, segons les dades de GFK.

Aecoc preveu que el Black Friday es mantingui com la més rellevant en aquestes vendes nadalenques per al sector tecnològic tot i que sembla que el seu potencial de creixement comença a tocar sostre i que, aquest any, el seu increment estarà també per sota dels dos dígits. Malgrat aquesta previsió, els operadors tenen la necessitat de defensar l’evolució positiva de les vendes, per la qual cosa en la majoria dels casos no és possible abandonar els períodes de promocions de cop.