AMÈRICA PRIMER
Trump proposa un crític del Banc Mundial per dirigir el Banc Mundial
David Malpass, veterà del sector públic i privat, ha denunciat la corrupció i mala gestió i els ajuts a la Xina
zentauroepp46853183 malpass190206204843 /
El menyspreu de Donald Trump per institucions que han sigut part fonamental de l’ordre i els equilibris globals les últimes dècades, o si més no el seu interès per reformar-los guiat exclusivament per la filosofia de l’“Amèrica primer”, té diferents formes. De vegades arriba com a insult; d’altres apareix a tall d’amenaces, i d’altres, com a mera indiferència. Una altra tàctica sembla ser introduir-hi l’enemic, i això és el que alguns creuen que ha fet Trump triantDavid Malpass com el seu elegit per presidir el Banc Mundial.
Malpass, de 62 anys, és un veterà de les administracions de Ronald Reagan i George Bush pare. En el sector privat va ser economista en cap de Bearn Stearns en els dos anys que van culminar en el col·lapse de l’entitat el 2008. El 2016 va actuar com a assessor econòmic de la campanya de Trump i actualment era sotssecretari del Tresor per a assumptes internacionals, un càrrec en què ha sigut actor important en les negociacions amb la Xina per la guerra comercial oberta per Trump. Malpass també és un crític dur amb el Banc Mundial i, com Trump, de la cooperació internacional. “El multilateralisme ha anat massa lluny”, ha dit alguna vegada.
En els últims mesos, Malpass ha qüestionat la forma i el fons del Banc Mundial, centrat en la lluita contra la pobresa i que dona tant préstecs a economies emergents per a infraestructura i desenvolupament com per a assessoria política. A la seva diana hi ha hagut, sobretot, els préstecs a la Xina, un país que considera amb prou recursos com per no qualificar per als ajuts, però Malpass també ha denunciat corrupció i mala gestió. El discurs és molt similar al de Trump davant les Nacions Unides.
Notícies relacionadesEn la presentació aquest dimecres a la Casa Blanca, Trump ha parlat del càrrec com un lloc “increïblement important”, i el mateix Malpass s’ha mostrat “optimista”. Però la selecció d’algú tan crític provoca dubtes i qüestionaments, com el que va escriure a Twitter l’exministre d’Obres Públiques de Libèria W. Gyude Moore: “Un piròman incorregible serà el nostre cap de bombers”.
La presidència del Banc Mundial, en la qual el relleu s’ha vist forçat després que Jim Yong Kim anunciés abruptament la seva dimissió el mes passat sense detallar-ne els motius, encara no està decidida. En el Banc Mundial participen 189 països, podran presentar-s’hi més nominats i la votació dependrà del Consell de Directors Executius. No obstant, fins ara, a la pràctica sempre ha decidit Washington, el contribuent més gran.
- Guia i consells On es concentra més el pol·len de plàtan d’ombra a Barcelona i com protegir-te en plena temporada d’al·lèrgies
- LA REFLEXIÓ DEL TÈCNIC Flick compara el Barça: «Tenim el mateix nivell que el PSG i el Bayern, cent per cent»
- 1 de maig El PSC, ERC i els Comuns situen la pujada de salaris i la vivenda com la prioritat per als treballadors
- Societat Li cau una multa de 19.000 € per treballar unes hores sent jubilat: el cas que ho canvia tot
- Medi ambient Oasi d’aspersors en ple asfalt de Barcelona: així és el nou joc d’aigua al barri de Sant Antoni
