INFRAESTRUCTURES AÈRIES

La BAA reactiva l'aeroport de Lleida-Alguaire

L'acadèmia lituana formarà 35 pilots d'aquí a final d'any

Els gestors de la instal·lació pretenen convertir-la en "l'aeroport industrial de Catalunya"

lleida

lleida

2
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

L’acadèmia de pilots Baltic Aviation Academy (BAA) va iniciar la seva activitat a l’aeroport de Lleida-Alguaire a començaments del mes d’octubre. L’arribada de l’escola d’aviació, d’origen lituà, suposa un impacte considerable en l’activitat de la infraestructura gestionada per Aeroports de Catalunya: aquest mes registrarà una mica més de 1.000 operacions –moviments d’enlairament i aterratge– davant les 189 d’octubre de l’any passat. Convé tenir en compte, no obstant, que ara el gruix dels vols tenen un propòsit formatiu i no comercial.

La BAA és una de les escoles de formació de pilots líder a Europa i forma part d’Avia Solutions Group, grup que cotitza a la Borsa de Varsòvia i que el 2016 va facturar 306 milions d’euros. Actualment, 35 alumnes estan instal·lats a Lleida procedents del Canadà, França, Síria, Anglaterra i Lituània. Durant la seva estada a la capital del Segrià els futurs pilots han d’acumular 250 hores de vol com a part d’un procés de formació que acabaran de completar a Lituània. Els alumnes tenen entre 20 i 25 anys i paguen entre 68.000 i 78.000 euros per realitzar el programa d’entrenament.

Notícies relacionades

La BAA desplegarà progressivament la seva operativitat a l’aeroport fins arribar a un volum d’al voltant de 400 estudiants anuals que disposaran d’11 aeronaus per fer les pràctiques preceptives. La voluntat de la companyia bàltica, que ha firmat un contracte de 10 anys, és convertir Lleida en la seva base europea de referència fora de Lituània. Alguns dels factors que han pesat a l’hora de prendre aquesta decisió han sigut la situació de la infraestructura –que no té cap nucli urbà al seu voltant– la meteorologia de la regió, que permet concentrar les hores de vol i escurçar el període de formació, i “la bona voluntat i disposició dels gestors de l’aeroport”, ha assegurat Egle Vaitkeviĉiūté, directora general de la BAA, durant la posada de llarg de l’acadèmia a Lleida. A la trobada també hi van acudir Jordi Candela, director d’Aeroports de Catalunya, i Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat.

Baló d’oxigen

L’arribada de la BAA a Lleida-Alguaire suposa un baló d’oxigen per a un aeroport de petites dimensions –ocupa vuit persones– en el qual l’activitat d’aviació comercial és limitada. Actualment l’única línia regular a l’aeroport és la que opera Air Nostrum entre Lleida i Palma de Mallorca dues vegades per setmana, a la qual s’hi han de sumar vols addicionals a les Balears en la temporada d’estiu i l’arribada de turistes britànics i suecs a l’hivern. No obstant, l’estratègia per la qual aposten actualment els gestors de la infraestructura passa per posicionar-se com “l’aeroport industrial de Catalunya”. En aquest sentit, ja s’han instal·lat al voltant d’una vintena de petites i mitjanes empreses vinculades al sector aeronàutic com Aeronpark, Singular Aircraft o Flightline.