Anar al contingut

Energia

Espanya ja mesura la llum amb comptadors intel·ligents

Gairebé totes les llars espanyoles tenen integrats aquests aparells que mesuren de forma remota el consum elèctric

En alguns casos és necessari augmentar la potència contractada per evitar talls del subministrament

Sara Ledo

Iberdrola ja té 10,6 milions (el 99,9% del total); Endesa, 11,4 milions (97,5%) i Unió Fenosa Distribució, 3,55 milions (98%). Edp uns 654.000 (98%) i Viesgo, 688.035 (100%). Les distribuïdores han fet els deures i ja han instal·lat la pràctica totalitat dels comptadors intel·ligents a les llars –amb una potència contractada menor o igual a 15KW– de cara al 31 de desembre, data límit per al canvi. 

Coneguts popularment amb l’adjectiu d’“intel·ligents”, els comptadors de telemitjana i telegestió són aquests nous aparells que han anat substituint els comptadors analògics que acumulaven la mesura i requerien una persona que prengués nota cada mes d’un número. Els nous es diferencien d’aquests en el fet que mesuren de forma remota el consum d’energia fet cada hora en una llar.

El bo per a l’usuari és que ara pot consultar el consum a través de la pàgina web de la seva distribuïdora o de Red Eléctrica d’Espanya (REE) en temps real, de manera que coneixerà millor els seus hàbits i podrà, així, alterar-los en el seu benefici. I a les distribuïdores els permetrà monitorar i actuar a distància sobre la xarxa elèctrica per “avançar-se a possibles incidents i millorar la qualitat del servei”, a més d’agilitar els canvis de potència o de tarifa.

S’han donat casos en què amb el nou comptador la llum se n’anava a l’utilitzar diversos electrodomèstics i abans no. El motiu és que algunes companyies no limitaven la potència de les llars i quan se’ls va obligar a fer-ho (mitjançant un limitador de potència o ICP) ‘van aparèixer’ els nous comptadors –que inclouen el seu propi ICP–, per la qual cosa moltes distribuïdores van prioritzar la instal·lació de comptadors en detriment dels limitadors. I, per això, és necessari augmentar la potència contractada.

Hi ha cases on passa el contrari, i és que el nou comptador conviu amb l’ICP i l’usuari no ho sap, per la qual cosa si demana un canvi de potència a la seva distribuïdora (augmentar de 2,3KW a 2,5KW) però l’ICP  es manté en 2,3KW, la llum se n’anirà abans d’arribar a “el contractat”. En aquests casos, cal trucar a un electricista i eliminar l’ICP.

¿I si no el tinc?

Si bé les llars sense comptadors intel·ligents són una minoria, encara en queden algunes, sobretot segones vivendes, cases a les quals els operaris no han pogut accedir. En aquests casos, el més habitual serà que la distribuïdora, en comptes d’avisar del canvi a través de cartells a les finques –com ha vingut fent– contacti directament amb el client. El canvi de comptador inclou el tall de la llum durant uns minuts.

Ni la retirada de l’antic ni la instal·lació del nou té cap cost per a l’usuari. Però sí el lloguer i manteniment, que abans era de 0,54 euros al mes, i ara ascendeix 0,81 euros. Existeix la possibilitat de comprar els aparells, però amb un preu entre 100 i 200 euros als que cal afegir controls de seguretat i els seus conseqüents costos administratius.

¿Robatori de dades?  

Des de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe), autors d’un informe (2015) que alertava sobre les “debilitats” d’aquests comptadors, com la possibilitat que els ‘hackers’ tallin el subministrament, asseguren que, tot i que “tot sistema connectat és susceptible de patir un atac”, els protocols actuals “són molt amplis” amb nivells d’encriptació de dades i autentificació entre consumidor i empresa que dificulten aquesta possibilitat.