Anar al contingut

JORNADA D'ATURADES

La vaga de Ryanair deixa sense volar milers de passatgers

Desenes de vols de la firma no s'enlairen per la vaga dels pilots de la 'low cost' a Irlanda, Bèlgica, Holanda, Alemanya i Suècia

J. M. Berengueras / S. Ledo / G. Ubieto

Divendres, 10 d’agost. Tercer dia aquest estiu que l’aerolínia 'low cost’ líder a EuropaRyanair, fa front a una vaga massiva que deixarà a terra milers de passatgers (més de 14.000 només amb origen o destinació a Espanya). En aquest cas, són els pilots d’Irlanda, Bèlgica, Holanda, Alemanya Suècia els que des de la passada mitjanit han decidit secundar l’aturada per reclamar millores laborals. Hi ha desenes de milers d’afectats.

Des de primera hora del matí, desenes de vols de Ryanair no han sortit com havien previst els seus milers de passatgers, ja que la companyia va decidir de forma preventiva cancel·lar fins a 400 vols a Europa per minimitzar les imatges d’afectats als aeroports. A tot Europa, els afectats per cancel·lacions ascendeixen a uns 70.000.

A Espanya, els vols anul·lats preventivament són un total de 80, cosa que implica que hi ha uns 14.000 usuaris els plans dels quals han sigut canviats. Durant la jornada podrien produir-se cancel·lacions no esperades.

Entre els aeroports amb cancel·lacions a Espanya hi ha els de Barcelona, Girona, Madrid, Alacant, Almeria, Gran Canària, Eivissa, Jerez, Màlaga, Palma, Santander, Sevilla, Tenerife Sud i Saragossa.

Normalitat als aeroports espanyols

La jornada ha començat amb tranquil·litat als aeroports espanyols. A l’aeroport de Barcelona, l’afectació era molt lleu al matí. Les cues als taulells de Ryanair no han desaparegut, tot i que han sigut molt menys llargues que les de la vaga dels dies 25 i 26 de juliol. Entre els que preguntaven, la majoria ho feien per a tràmits no relacionats amb l’aturada de pilots.

L’aeroport de Madrid-Barajas Adolfo Suárez, mentrestant, s’ha despertat sense problemes. Entre els passatgers de la 'low cost’ d’aquest matí les frases més repetides han sigut "la veritat és que nosaltres, de moment, no hem tingut cap problema" o "l’únic problema han sigut les 'coses típiques amb Ryanair' de si ens pesa més la maleta o no".

Resposta de Ryanair

La companyia, a través de les xarxes socials, ha afirmat que "malgrat la lamentable injustificable vaga" que es duu a terme en "5 dels 37 mercats" on opera, els 370 vols que la firma havia previst han sortit (sense comptar els cancel·lats prèviament). "Avui, al voltant de 2.000 vols de Ryanair (el 85% dels agendats) operaran amb normalitat i transportaran 400.000 passatgers a través d’Europa.

Drets dels consumidors

El Ministeri de Foment ha recordat aquest divendres que les cancel·lacions per aturades del personal no són una circumstància extraordinària, per la qual cosa la companyia haurà d’abonar compensacions econòmiques als usuaris afectats. Foment ha assenyalat que es tindrà dret a les compensacions econòmiques d’entre 250 i 600 euros sempre que Ryanair no hagi avisat de la cancel·lació del vol amb el temps requerit o que no hagi aconseguit una proposta de transport alternatiu amb les condicions determinades. 

El passatge té, a més, dret d’assistència mentre espera a l’aeroport, que inclou menjar i beguda suficient, dues trucades o accés al correu electrònic i, si fos necessari, una nit d’allotjament o més. També els passatgers afectats tenen dret al transport entre l’aeroport i aquest lloc d’allotjament.

El vicepresident executiu d’Exceltur, José Luis Zoreda, ha assegurat que les vagues en l’aerolínia irlandesa Ryanair posen de manifest les "debilitats" d’un model de baix cost que, en la seva opinió, es basa, entre altres aspectes, en la precarietat de l’ocupació.

Avís als afectats

La companyia va dur a terme la cancel·lació i posterior avís als usuaris a fid’evitar que els passatgers s’acumulessin a les terminals dels aeroports de tot Europa per reclamar el seu vol o compensacions, una cosa que ha aconseguit en part, tot i que sempre hi ha viatgers que acudeixen als taulells perquè no han sigut notificats (en especial, els usuaris de vols a/des d’Alemanya, que només van ser avisats amb 48 hores d’antelació).

L’aerolínia està obligada per llei a oferir un reemborsament del bitllet als usuaris amb vols cancel·lats o a oferir-los una recol·locació en un vol de similars característiques tan pròxim a la data en què havien de volar com sigui possible (i a fer-se càrrec de les despeses que pugui ocasionar la demora, com nits d’hotel). A més, segons una sentència del TJUE, haurà d’indemnitzar ‘a posteriori’ els viatgers amb entre 250 i 600 euros de compensació.