MOTOR DE L'ECONOMIA

El nou rècord de turistes posa Espanya com a segona potència

El 2017 es va tancar amb 82 milions de visitants que van deixar 87.000 milions d'euros

El procés va causar una pèrdua de 319 milions d'euros en ingressos turístics

El nou rècord de turistes posa Espanya com a segona potència

JULIO CARBO

3
Es llegeix en minuts
Mercedes Jansa

Per vuitè any consecutiu, un període que engloba la crisi i certa recuperació, el turisme segueix sent el motor de l’economia espanyola. El 2017 va suposar l’11,5% del producte interior brut (PIB), tres dècimes més que l’any anterior, va moure 134.000 milions d’euros i va crear 77.501 nous llocs de treball. Gràcies, principalment, a la demanda estrangera i malgrat l’impacte de la crisi política de Catalunya sobretot centrada en l’últim trimestre, i que va restar 319 milions d’euros, segons  Exceltur, el lobby que agrupa el 90% d’empreses hoteleres, d’oci i de transports del sector. Això no ha impedit que sigui la comunitat més beneficiada en nombre de visitants i per la despesa que han realitzat.

    

És possible que quan es conegui el balanç de turisme mundial (la setmana que ve la vigília de la fira Fitur) Espanya hagi desbancat els EUA com a segon país receptor de turistes. Així ha sigut almenys fins al mes de novembre passat, segons les dades que va donar a conèixer el Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital, dimecres a la nit després que Mariano Rajoy anunciés, a Roma, el nou rècord de visitants.

    

El 2016, França primera potència turística del món va rebre 82,6 milions de persones i els EUA, en el segon lloc, en van tenir 75,6 milions. Espanya li trepitjava els talons amb 75,3 milions. Per això el Govern espera presumir aviat d’avançar el gegant nord-americà.

EMPENTA

Les xifres que mostren l’empenta del sector a Espanya són incontestables: el PIB turístic creix el 4,4%, les vendes ho han fet el 6,6%, les empreses vinculades a aquesta activitat han millorat els resultats el 6,3% i la despesa mitjana per turistes ha pujat l’1,5%. Amb un creixement per sobre de l’economia del país, el sector turístic aporta estabilitat i «pot resistir més que bé un bon nombre d’adversitats», segons José Luis Zoreda, vicepresident d’Ex­celtur.

    

L’èxit, un any més, es deu als visitants estrangers, que poden aportar a la balança de pagaments uns 60.000 milions d’euros, segons les previsions dels empresaris. La millora es deu, entre altres coses, al fet que han augmentat els viatgers de mercats de més despesa (nord-americans, asiàtics, russos i llatinoamericans) a més de l’increment de preus dels allotjaments per aquesta demanda.

    

Els espanyols prefereixen viatjar fora. La demanda de viatges a l’exterior ha crescut el 13% gràcies a uns preus molt competitius per l’abaratiment del transport aeri. Quan elegeixen quedar-se a Espanya opten pels allotjaments més econòmics davant del fet que la massificació pressiona a l’alça els preus. La demanda interna més baixa provoca un creixement més moderat de l’activitat de les agències de viatges.

ATEMPTAT I PROCÉS

L’atemptat terrorista de l’agost a la Rambla no va perjudicar el sector a Catalunya ni a Barcelona, però sí que ho ha fet la crisi política centrada en l’últim trimestre de l’any. Barcelona és la que va acusar més l’impacte negatiu, que a penes es va notar a les zones de costa. La demanda turística va caure el 9,6% a l’octubre i el novembre, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), recollides per Exceltur.

    

Han sigut els visitants més pròxims (francesos, anglesos i alemanys) els que van baixar la seva afluència a Catalunya, que es va compensar amb les visites d’asiàtics i americans. En tot cas, fins al novembre el nombre de visitants va sumar 18,2 milions, segons les dades del Govern.

PREVISIONS

Els empresaris són optimistes sobre la temporada del 2018, excepte en el primer trimestre, sobre el qual encara pesen elements d’inestabilitat política.

Notícies relacionades

    

Però hi ha altres ombres que amenacen l’evolució de la primera indústria espanyola. Han constatat una caiguda dels viatges de negocis i una gradual recuperació dels principals mercats competidors d’Espanya en turisme de sol i platja. A la segona meitat del 2017 Egipte, Turquia i Tunísia van sumar 8,5 milions de turistes més. 

Temes:

Turisme