Grècia sortirà del procediment sancionador de dèficit abans que Espanya
La Comissió Europea recomana a l'Ecofin el tancament del procés després de constatar els "esforços substancials" del govern grec
Grècia està d’enhorabona. Dilluns, el govern d’Alexis Tsipras va rebre els primers 7.700 dels 8.500 milions del nou tram d’ajuda del tercer rescat, que permetran al país recuperar la tranquil·litat financera i esquivar el fantasma de la fallida. Ahir, la Comissió Europea (CE) li va donar una segona bona notícia al proposar treure el país del procediment de dèficit excessiu en què està immers des del 2009. Això significa que sortirà del procés sancionador abans que Espanya, França i el Regne Unit, els tres països que encara vulneren les regles.
«És el reconeixement a la massiva reducció del dèficit fiscal de Grècia», va reconèixer satisfet el comissari d’afers econòmics, Pierre Moscovici. «Grècia està ara preparada per sortir del procediment de dèficit excessiu, girar el full de l’austeritat i obrir un nou capítol de creixement, inversions i ocupació», va afegir, recordant que és una decisió d’una importància «més gran» i «molt simbòlica» perquè permet a Grècia recollir «per fi els fruits dels seus sacrificis».
La CE va decidir adoptar la recomanació després de constatar els «substancials esforços» de les autoritats gregues dels últims anys per tornar la sostenibilitat a les seves finances públiques. Atenes ha aconseguit reduir el forat pressupostari del 15,1% el 2009 fins a aconseguir un superàvit l’any passat del 0,7%, és a dir, molt per sota del límit del 3% que fixa com a màxim el Pacte d’Estabilitat i Creixement.
Notícies relacionadesREFORMES ESTRUCTURALS / A això, sosté Brussel·les, s’hi suma l’ampli paquet de reformes que ha adoptat el govern d’esquerres que lidera Alexis Tsipras en el marc del programa de rescat de 86.000 milions d’euros aprovat l’estiu del 2015. L’últim tram de l’ajuda ha arribat aquesta setmana, però han sigut necessaris molts mesos de treball addicional i promeses per desencallar l’acord. Moscovici viatjarà a Atenes el pròxim 27 de juliol per continuar parlant sobre el programa i la fase de sortida.
Després de la recomanació adoptada ahir pel col·legi de comissaris –que haurà d’avalar l’Ecofin–, només queden tres països sota el braç corrector del procediment per dèficit excessiu –Espanya, França i el Regne Unit– davant els 24 que hi havia en plena crisi financera l’any 2011. Londres no forma part de l’Eurozona i a més està de sortida, cosa que significa que Grècia ja no és la pitjor alumna de la classe sinó França i Espanya.
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers
- Enxampen a la C-55 un home de 73 anys que conduïa drogat, sense carnet i amb haixix al cotxe
- «Per decència» Veto al ‘naked dress’ a Cannes: ¿per què el festival prohibeix a les estrelles trepitjar la catifa vermella mig despullades?
- Reforma de l’estatut fiscal El Govern espanyol blinda el mandat de García Ortiz i proposa una reforma per atorgar més autonomia al fiscal general
- Automobilisme Barcelona manté el ‘misteri’ de la renovació de la F1
- TELEVISIÓ I MAS ‘Els Òscars’