ANIVERSARI DE L'EMBLEMÀTIC 'SMARTPHONE'

10 anys de l'iPhone: el telèfon que va canviar el sector de la tecnologia

Apple ha venut més de 1.000 milions d'iPhone des del seu llançament, i va representar gairebé el 60% de la seva facturació l'any passat

iphone-mosaic

iphone-mosaic

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Pocs productes tenen l'honor de passar a la història com els que van canviar tot un sector. Però encara menys són els que seran recordats no solament per canviar la seva pròpia indústria, sinó també moltes altres. És el cas de l'iPhone, l'icònic telèfon d'Apple, que compleix 10 anys d'èxits però també algun fiasco.

Aquell 9 de gener del 2007, dia en què Steve Jobs, fundador d'Apple, va donar a conèixer l'iPhone, van començar a canviar moltes coses. Per començar, canviava el paradigma de la telefonia mòbil: imposava una pantalla tàctil ‘gegant’ (per a l'època), desconeguda fins aquell moment. La seva manera de disposar els elements i la seva predisposició per convertir-se en el lloc on llegir el correu i navegar per internet van fer furor.

La competència va trigar a reaccionar. Jobs era un visionari amb tants seguidors com detractors, i en la indústria no tothom apostava perquè pogués tenir èxit en el mercat de la telefonia. Steve Ballmer, de Microsoft, va arribar a dir: “¡500 dòlars! És el telèfon més car del món i no té teclat, per tant no es bo per enviar 'e-mails'. Nosaltres venem milions de telèfons cada any, i Apple, 0. Veurem com va la competició l'any que ve”.

És una bona mostra del que va passar: les firmes que dominaven el mercat van trigar a reaccionar, van reaccionar malament o directament no van reaccionar. El 2007, Nokia va arribar a aconseguir el 40% de quota de mercat, amb 437 milions de mòbils venuts a tot el món. Motorola aleshores tenia un 12% de quota, i Sony  Ericsson, un 9%.

Totes tres van ignorar el llançament d'Apple. I quan van voler reaccionar, va ser massa tard. La quarta en discòrdia que també va caure va ser Blackberry, encara que en aquest cas Apple no li resultava competència directa (en un principi).

Samsung, en canvi, va ser la que més de pressa es va adaptar i va buscar treure un producte similar a l'iPhone. I Google, sense gairebé presència en el món el mòbil, va acabar el seu esperat Android el 2008 per mirar de replicar l'èxit d'Apple. Totes dues són, avui dia, les grans rivals de la firma de la poma. Android té molta més quota de mercat que Apple, sí (86% de quota de mercat d'Android en el primer trimestre del 2017 per 14% d'iOS, segons Gartner), però això no li importa a Apple.

OPERADORS

Més enllà del sector de la telefonia, Apple també va revolucionar un altre mercat: el de les operadores de telefonia. Per començar, perquè el seu elevat preu va impulsar una pràctica de l'època: la subvenció de terminals. Però sobretot perquè amb el segon iPhone (la versió 3G) també va arribar una altra revolució que ho va canviar tot: una botiga d'aplicacions (2008). El concepte no era només disruptiu com a aparell, sinó també l'ús que es donaria al telèfon. Trucar passava a ser el menys important.

Els operadors van haver d'adaptar-s'hi: el telèfon d'Apple va ser el que va donar el tret de sortida al creixement exponencial del consum de dades mòbils (acompanyat del desenvolupament de xarxes de nova generació), de l'ús del mòbil com a centre d'entreteniment, el sempre connectat, la tarifa plana de descàrregues. I les empreses de telecomunicacions van haver d'adaptar la seva oferta -adeu als SMS, trucades IP- i, sobretot, les seves xarxes.

En nou anys s'ha passat de consumir zero dades des del mòbil a un trànsit de set exabytes per mes el 2016, segons Cisco. Del 3G s'ha saltat al 4G, i dels mòbils ‘tonts’ s'ha passat a uns 2.500 milions de 'smartphones' al món en l'actualitat. La mateixa Cisco avisa que les dades seguiran creixent un 47% anual, fins a arribar als 49 exabytes el 2021.

APPLE

L'iPhone, a més, també va canviar la mateixa Apple. Encara que el 2007 no passava pel seu pitjor moment (comptava amb uns iPod de força èxit i uns ordinadors de relatiu prestigi), l'estil revolucionari del seu telèfon va capgirar el prestigi de l'empresa i la va acostar a un altre tipus de públic. L'iPhone es va convertir en l'objecte desitjat pels consumidors, i Apple va aprofitar la tendència.

Notícies relacionades

La seva forma de vendre va canviar (expansió de les Apple Store a tot el món), els seus ingressos es van multiplicar (el 2006 va facturar 16.968 milions d'euros; el 2016; 189.538 milions), i també els seus guanys. Des del dia abans d'anunciar l'iPhone, el valor de les accions d'Apple s'ha incrementat un 1.100%, i ara Apple és la companyia més valuosa i amb més capitalització borsària del món. L'iPhone representa al voltant del 60% de les vendes d'Apple. L'any passat, Apple va donar a conèixer que havia venut més de 1.000 milions d'iPhone des del seu llançament.

¿Apple serà capaç de seguir marcant la tendència tecnològica durant els pròxims 10 anys? El temps ho dirà. De moment, la primera pista la donarà al setembre, quan anunciï el molt esperat iPhone 8.