Anar al contingut

TEST AL CONSUM

Els drets no es rebaixen

Que no hi hagi dia d'inici de rebaixes no significa que els consumidors no conservin els seus drets

Josep M. Berengueras

Els drets no es rebaixen

Tornen les rebaixes, aquesta vegada les d'estiu. I de nou arriben acompanyades de certa confusió: encara que la calor animarà les vendes, els consumidors no tenen gaire clar quan comencen realment les rebaixes (de fet, cada comerç fa la guerra pel seu compte i hi ha descomptes massius des de principis de juny). No obstant, que no hi hagi un calendari oficial per la liberalització del sector no implica que els consumidors perdin els seus drets: es mantenen moltes de les condicions que han definit sempre aquests descomptes.

¿QUÈ SÓN LES REBAIXES?

Per començar, hem d'aclarir què són les rebaixes segons la llei: «La llei planteja com a requisit que almenys la meitat dels articles tinguin descomptes per poder publicitar que una botiga està de rebaixes», recorda Facua a la seva pàgina web. Irònicament denuncia que «els cartells que anuncien rebaixes ocupen més espai a la botiga que els productes que estan rebaixats».

MATEIXOS DRETS

La premissa principal en època de rebaixes és que els consumidors mantenen els mateixos drets que tenen durant tot l'any. I l'altra premissa principal és que si s'ofereixen unes garanties per als productes nous a la botiga, han de tenir les mateixes condicions per als productes rebaixats. L'exemple més clàssic és el pagament per targeta: el client vol pagar amb targeta productes de rebaixes però el dependent diu que no pot. Si hi ha cartells de pagament amb targeta, estan obligats a acceptar aquest mitjà de pagament per a qualsevol dels productes en exposició.

PRODUCTES A LA VENDA

Segons recorda l'OCU, en rebaixes els productes no poden ser defectuosos o deteriorats, ja que rebaixes no són saldos, promocions o liquidacions. Tampoc han de ser productes fabricats expressament per a aquest tipus de vendes. A més, els productes rebaixats han d'estar correctament etiquetats, i mostrar el seu preu original i el nou preu rebaixat. També poden substituir aquesta informació pel percentatge de reducció de preus en cada producte.

DEVOLUCIONS I CANVIS

L'OCU recorda que «l'establiment és lliure de modificar la seva política de vendes en període de rebaixes (per exemple, pot adoptar altres mesures en relació amb la possibilitat de recuperar els diners, del termini d'acceptació de canvis...)». No obstant, perquè això sigui legal, ha d'informar clarament el consumidor. En els casos de les devolucions, la recomanació per als consumidors és preguntar sempre abans de la compra quines són les condicions de la compra en rebaixes per no emportar-se sorpreses.

PRODUCTES DEFECTUOSOS

A pesar d'aquesta possible modificació de les condicions de compra, Facua recorda, no obstant, que «si els productes adquirits durant les rebaixes tenen algun defecte de fabricació, sigui quin sigui el seu percentatge de descompte, no deixen de tenir dos anys de garantia, que ha d'assumir l'establiment». Per tant, en cas de comprar una camisa i adonar-se que li falten dos botons, és un cas de defecte de fabricació i es tindrà dret al canvi o la devolució.

COMPRA ‘ON LINE’

La compra per internet d'articles rebaixats no implica una rebaixa dels drets. «Si (els productes) s'adquireixen a través d'internet, els consumidors tenen catorze dies per tornar-los en cas que se'n penedeixin», recorda per exemple Facua. Cal assegurar-se, això sí, que el comerç tingui la seva ubicació a Espanya per garantir-se que es regeix per la normativa espanyola.

RECLAMACIONS

Si sorgeixen discrepàncies o problemes en una compra, les organitzacions de consumidors ho tenen clar: s'ha de reclamar. Abans que res, es recomana demanar i guardar bé el tiquet de compra, i en cas de discrepància, parlar amb l'encarregat per arribar a algun tipus d'acord. Si no s'aconsegueix una solució, s'han de demanar les fulles oficials de reclamació, omplir-les i fer-les arribar a Consum.