Facebook, multat amb 110 milions per Brussel·les per "dades enganyoses" en la compra de WhatsApp

Vestager adverteix que la sanció és un "senyal fort" a les companyies perquè respectin les regles i que transmetin "informació exacta" a les autoritats

Facebook admet els errors però assegura que va actuar de "bona fe"

La Comissió Europea (CE) va anunciar avui la imposició d’una multa de 110 milions d’euros a Facebook. / EFE VÍDEO

4
Es llegeix en minuts
SILVIA MARTÍNEZ / BRUSSEL·LES

La Comissió Europea va acusar el desembre passat la xarxa social Facebook de donar informació «inexacta o enganyosa» durant l’operació de compra de WhatsApp el 2014. Cinc mesos més tard i després d’una exhaustiva investigació, Brussel·les considera provats els fets i acaba d’imposar una sanció de 110 milions d’euros a l’empresa que dirigeix Mark Zuckerberg.

La comissària de Competència, Margrethe Vestager, creu que la multa imposada és «proporcionada i dissuasòria» i que la decisió llança un senyal clar a les empreses que han de respectar tots els aspectes de les regles europees sobre fusions, inclosa l’obligació de donar informació correcta.

A més de l’impacte de l’operació sobre el mercat, els serveis de comunicació a consumidors o els serveis de publicitat on line, la Direcció General de la Competència va examinar durant la investigació posada en marxa per autoritzar l’operació de compra de WhatsApp la possibilitat que Facebook associés els comptes dels seus usuaris als comptes dels usuaris del servei de missatgeria instantani.

L’agost del 2014, després d’una petició d’informació de Brussel·les, la companyia va respondre que no estava en disposició d’associar automàticament i de manera fiable els comptes. Brussel·les va tenir en compte aquesta informació quan va analitzar l’operació i no la va utilitzar com a element a l’hora d’autoritzar la transacció el 3 d’octubre del 2014.

AVÍS EL DESEMBRE PASSAT

Dos anys després, no obstant, l’agost del 2016, WhatsApp va anunciar en el marc de les actualitzacions regulars que ofereix als seus clients la possibilitat de vincular els números de telèfon dels usuaris del servei de missatgeria WhatsApp amb les identitats dels usuaris de Facebook després d’una millora del servei. Els tècnics comunitaris van començar llavors a indagar i el desembre del 2016 van remetre un plec de càrrecs a la companyia en què van acusar directament l’empresa de mentir.

És a dir, que l’empresa de Zuckerberg ja comptava el 2014, quan es va notificar l’operació de compra, amb els avenços tècnics necessaris per oferir aquesta possibilitat i que per tant va donar informació «enganyosa» fet que vulnera la normativa comunitària sobre fusions. Segons aquesta normativa, les empreses estan obligades a donar informació correcta i no enganyosa durant les investigacions perquè és la font primària d’informació amb què treballen els serveis de la competència per avaluar les operacions.

Després d’escoltar les explicacions de Facebook, la Comissió Europea ara ha arribat a la conclusió que l’empresa de Zuckerberg va cometre dues infraccions al donar informació incorrecta o enganyosa. Per començar, els treballadors de l’empresa estaven al corrent de la possibilitat de vincular automàticament les dades dels usuaris de Facebook i WhatsApp i, en segon lloc, coneixien les obligacions que imposa la normativa sobre fusions de la Unió Europea. «Per tant, la vulneració de les obligacions procedimentals va ser almenys negligent», sentencia ara la Comissió.

ELEMENTS ATENUANTS

La normativa permet a Brussel·les imposar multes de fins a l’1% de la facturació global de l’empresa, en funció de la naturalesa, la gravetat i la durada de la infracció així com elements atenuants o agreujants. Tenint en compte que Facebook va registrar una facturació de 24.800 milions d’euros el 2016, la sanció màxima possible pujava a 248 milions d’euros. La Direcció General de la Competència ha decidit, no obstant, reduir a més de la meitat la multa –fins als 110 milions– perquè la xarxa social va cooperar durant la investigació, perquè en la seva resposta al plec de càrrecs va admetre la infracció de les regles i perquè va renunciar al seu dret a accedir als documents i a una audiència oral.

La decisió, segons ha subratllat la Comissió Europea, no afecta l’operació de compra perquè va ser autoritzada tenint en compte una altra sèrie d’elements. A més a més, tampoc té cap mena de vinculació amb els procediments nacionals en marxa en matèria de privacitat, protecció de dades o dels consumidors que hagin pogut sorgir després de l’actualització de les condicions de WhatsApp l’agost del 2016. Això ha enfurismat l’associació de consumidors europeus.

“És inacceptable que els consumidors estiguin contínuament exposats a un mal ús de les seves dades per part de Facebook” i “l'adquisició de WhatsApp va ser un pas més per reforçar el seu poder de mercat”, va lamentar la directora general de l'Oficina Europea de Consumidors (BEUC), Monique Goyens. Segons va recalcar, “és decebedor que la Comissió no hagi decidit revisar l'autorització de la fusió” i els òrgans de competència haurien d'escrutar molt més atentament el dany potencial als consumidors.

FACEBOOK ADMET L'ERROR

Notícies relacionades

D'altra banda, Facebook ha donat per tancat aquest cas subratllant que els «errors» comesos no van ser intencionats i no van afectar el resultat. «Els errors que vam cometre en els nostres registres de l’any 2014 no van ser intencionats i la Comissió ha confirmat que no van afectar el resultat de l’examen de la fusió», va indicar un portaveu de Facebook, afegint que la decisió «posa fi a aquest assumpte». 

No obstant, la popular xarxa social ha subratllat que "va actuar de bona fe des dels primers contactes amb la Comissió, tractant de facilitar informació precisa en cada moment".