31 d’oct 2020

Anar al contingut

ALARMA ENTRE ELS FABRICANTS I LA DISTRIBUCIÓ

L'alça d'impostos contra les begudes ensucrades alarma la indústria

Les empreses alimentàries consideren que la reforma fiscal és arbitrària al gravar un ingredient "però no l'ingredient en si"

Eduardo López Alonso

L'alça d'impostos contra les begudes ensucrades alarma la indústria

Les pujades d'impostos del Govern alarmen el sector alimentari i de la restauració. Associacions de fabricants d'aliments i begudes, hostalers, distribució, estanquers i cooperatives temen que l'alça selectiva d'algunes taxes dissenyada per Rajoy i Montoro suposi un cop directe als seus comptes d'explotació. Les mesures fiscals previstes inclouen pujades d'impostos a l'alcohol i al tabac, així com un nou gravamen per a les begudes carbonatades.

L'Associació de Begudes Refrescants (Anfabra) ha manifestat en un comunicat la seva "total disconformitat" amb l'establiment d'un impost a les begudes ensucrades, per considerar-ho "injust i discriminatori" i perquè es gravarà un producte "per tenir un ingredient, però no l'ingredient en si". L'argument té lògica ja que no s'ha previst cap gravamen especial al sucre, a la brioixeria o als sucs de fruites, per exemple. 

La associació Anfabra defensa en els seus argumentari les raons col·lectives contra la mesura al considerar que una pujada d'impostos com la plantejada no només gravarà les firmes que produeixen aquests productes sinó que "perjudicaria la recuperació del consum", la competitivitat de la indústria, de l'hostaleria i del turisme.

Els fabricants han afegit que els impostos sobre aliments i begudes són "regressius", afecten les classes amb menys recursos i "no són eficaços" per resoldre problemes de salut, ni per canviar hàbits.

La indústria nega oficialment les raons basades en qüestions de salut però paral·lelament exposa el seu "compromís" amb la recerca de solucions, tals com la reducció voluntària del contingut en sucre de les begudes, que "ja ha arribat a un 23% en els últims 10 anys".

La Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB) també ha mostrat els seus temors davant el fantasma fet realitat de la pujada d'impostos per al sector, el mateix que altres associacions de tipus multisectorial com Aecoc, que agrupa tant fabricants com distribuïdors. El clam de les empreses contra la pujada d'impostos també ha arribat de la mà de l'Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES), l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas) i l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged). La qüestió és que una pujada d'impostos per a determinats productes en un context de forta competència difícilment podrà repercutir-se en els preus de venda, i per això totes les parts implicades hauran d'assumir en els seus comptes de resultats la reducció d'ingressos. Per una altra part, en l'argumentari del Govern també hi figura que els marges aplicats per la restauració i la distribució en aquest tipus de productes són exagerats, amb preus de venda al públic que multipliquen per diverses vegades el cost d'adquisició. 

Nou organitzacions han subscrit un text contrari a la pujada per considerar que l'impost "penalitza les economies domèstiques i contrau la demanda, amb el conseqüent impacte sobre l'ocupació i l'activitat empresarial". També ha recolzat el comunicat la Federació Espanyola d'Hostaleria i Restauració (FEHR), Marques de Restauració i Cooperatives Agroalimentàries d'Espanya. Els firmants insten el Govern de Rajoy a abandonar la via de la pujada selectiva d'impostos i centrar-se en la lluita contra el frau fiscal.