EL PERFIL

¿Què és Rakuten? Les claus de l'èxit de l'Amazon japonès

Rakuten, fundada per Hiroshi Mikitani, és un gegant del comerç electrònic que ja té un club de beisbol

d7a0646-small-759x500

d7a0646-small-759x500

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Rakuten serà el nou patrocinador del FC Barcelonapatrocinador FC Barcelonasegons anuncia aquest dimecres el club blaugrana. Rakuten és un gegant del comerç electrònic mundial, conegut habitualment com 'l'Amazon japonès', i el seu model de negoci inclou des del comerç electrònic fins als viatges i la banca

Fundada per Hiroshi 'Mickey' Mikitani el 1997 amb el nom de MDM, dos anys més tard va canviar el nom a Rakuten, que en japonès significa 'optimisme'. Si Jeff Bezos ha catapultat Amazon, Mikitani ha fet el mateix amb Rakuten, que és la web de comerç 'on line' més popular del Japó (en lluita actualment amb Amazon) i amb operacions en altres països a Europa, encara que curiosament aquest estiu va tancar la seva botiga 'on line' a Espanya i es va transformar en una web de 'cashback' (generació de punts per compres en altres webs per gastar en altres serveis). 

Rakuten Mall, el seu negoci més conegut, és, de fet, un gran centre comercial 'on line', una botiga de botigues on milers de comerços venen els seus productes. Més de 50 milions de persones són usuaris del portal al Japó, i dóna feina a unes 11.000 persones entre tots els seus negocis. El 2015 la companyia va facturar 5.895 milions de dòlars, amb un benefici de 366 milions. El pla de Rakuten és global: portar els seus serveis a tot el món, donar l'oportunitat que les pimes puguin vendre a qualsevol país. A més del comerç electrònic, aposta pel negoci de les 'fintech' i del màrqueting, sense oblidar les 'apps'.   

Mikitani és tota una personalitat al Japó. És el cinquè més ric del país, amb una fortuna de 6.600 milions de dòlars, i és el 290 més ric del món. Gràcies a això, ha anat diversificant les seves inversions: va invertir 300 milions en Lyft, la competència d'Uber, i 100 milions de dòlars en Pinterest, entre altres operacions com la compra de l''app' de missatgeria Viber. És considerat un guru del sector, i és aficionat als esports. De fet, la firma ja té experiència en el sector: és propietària del club de beisbol japonès Tohoko Golden Rakuten Eagles, amb base a Sendai (nord de Tòquio). El 2013, el club va aconseguir guanyar el campionat japonès de beisbol.

Notícies relacionades

Mikitani ha viatjat en diverses ocasions a Barcelona, ja que Rakuten va comprar el 2012 el videoclub 'on line' fundat a Barcelona Wuaki.tv. De fet, va ser gràcies a una gira del FC Barcelona a l'Àsia que va entrar en contacte amb el club. Marc Ingla va ser el seu contacte. A més, el jugador del Barça Gerard Piqué va viatjar a Tòquio el 2015 i va visitar les oficines de la companyia. Ell mateix ho va explicar a Twitter, on va anunciar que havia visitat 'Mickey' a les oficines de l'empresa.

Des del 2011, Mikitani ha assistit, de forma discreta, a diversos partits del Barça al Camp Nou. Ara li serà més difícil passar desapercebut.