Rússia intenta trencar el domini d'Airbus i Boeing amb un avió de mitjà abast

L'avió Irkut MS-21, presentat pel primer ministre Medvédev a Irkutsk, farà vols regulars a finals del 2018

Els seus fabricants afirmen que és superior en eficàcia i rendiment a l'A-320 i al B-737, encara que la seva comercialització en el mercat occidental serà el seu gran repte

lpedragosa34192795 russian prime minister dmitry medvedev attends a c160610180238

lpedragosa34192795 russian prime minister dmitry medvedev attends a c160610180238 / SPUTNIK

2
Es llegeix en minuts
MARC MARGINEDAS / MOSCOU

Maguistralni Samaliot 21ogo beka”(Avió magistral del segle XXI). És el que signifiquen les inicials de l'Irkut MS-21, el nou avió de radi mitjà fabricat pel hòlding estatal rus United Aircraft Corporation United Aircraft Corporation(UAC), que agrupa les principlas empreses nacionals del sector, i presentat als mitjans de comunicació aquesta setmana en una brillant cerimònia a la ciutat siberiana d'Irkutsk a què va assistir el primer ministre, Dmitri Medvédev. L'aparell aspira a competir amb l'Airbus A-320 i el Boeing-737, les famílies d'avions de passatgers més venuts del món. La premsa local el descriu com la temptativa més seriosa de la indústria aeronàutica russa de tornar al mercat internacional de l'aviació civil, on està absent des del col·lapse de la Unió Soviètica.

Segons els seus constructors, l'aparell és superior en eficàcia i rendiment si es compara amb els seus homòlegs europeu i nord-americà. “La cabina és més ampla i consumeix menys combustible”, subratlla per telèfon Ielena Fiodorova, portaveu d'Irkut, empresa responsable del disseny de l'aparell i subsidiària de UAC, cosa que permet que dues persones puguin circular pel seu passadís central. El fusellatge és de materials compostos i molt lleuger. Les primeres companyies que han adquirit el nou avió són russes: Aeroflot, l'aerolínia russa de bandera, i Pobeda, la seva filial de baix cost, així com altres de dimensions més petites: UTAir i IrAero. "Esperem iniciar els primers vols regulars a finals del 2018", diu Fiodorova. El preu de cada unitat oscil·larà entre els 72 i els 90 milions de dòlars, depenent de si es tracta del model estàndard (MS-21 300) o d'una versió reduïda de menys capacitat (MS-21 200).  

EL REPTE

Entrar al mercat europeu i nord-americà, en què Boeing i Airbus dominen, serà el gran repte a què s'enfrontarà l'Irkut MS-21 a curt i mitjà termini. El Sukhoi Superjet 100, un avió regional de curt abast i capacitat per a 98 passatgers, va necessitar set anys perquè una aerolínia europea, la irlandesa CityJet, n'adquirís 15 aparells per renovar la seva flota. Fins llavors, el principal contracte internacional del Sukhoi Superjet 100 havia sigut amb la mexicana de baix cost Interjetque en va adquirir 20 unitats i en té pendents 10 més.

Notícies relacionades

El problema que ha afrontat el Sukhoi Superjet 100 per arrencar en vendes no ha sigut tant el seu disseny o característiques, sinó la falta de fiabilitat de l'empresa fabricant. “És un bon avió”, ha declarat a ‘The Moscow Times' Richard Aboulafia, un analista nord-americà del sector. Però “les grans aerolínies occidentals es preguntaven si l'empresa s'acabaria enfonsant i els deixaria amb un producte orfe" per al qual seria difícil trobar peces de recanvi. L'Estat rus ha hagut d'esbandir, amb transferències milionàries, els deutes acumulats pel projecte.

No obstant, el Govern rus sembla decidit a continuar invertint en l'aviació civil, un sector considerat com a estratègic per Moscou. “Estic totalment segur que l'avió serà l'orgull de l'aeronàutica russa, i que tant ciutadans russos com estrangers obtindran un gran plaer volant" en l'MS-21, va proclamar Medvédev en la presentació. I és que l'aviació civil, tal com assegura el director general de UAO, Mikhaïl Pogosian, "és la indústria que defineix el nivell de desenvolupament de tecnologies innovadores d'un país".