NOVES IDEES DE NEGOCI

Sondeig a la retina contra la ceguesa

Retinalyze comercialitza un 'software' que detecta en mig minut lesions de retina de manera precoç

D’esquerra a dreta, Núria Palau, gerent de Retinalyze a Barcelona, amb els directius danesos, Rene Asserfelt i Connie Corsixem.

D’esquerra a dreta, Núria Palau, gerent de Retinalyze a Barcelona, amb els directius danesos, Rene Asserfelt i Connie Corsixem. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES / BARCELONA

La multinacional danesa Novo Nordisk, una de les principals fabricants mundials d’insulina, es va plantejar un dia el repte d’investigar de quina manera prevenir l’amenaçant ceguesa de les persones diabètiques (en seran 5 milions el 2035, el 30% de les quals tindran retinopatia). Amb aquest objectiu, l’empresa va començar a desenvolupar un software en què un algoritme vectorial, a partir d’una fotografia del fons ocular (realitzada amb un retinògraf), detecta, en estats prematurs, indicis de petites lesions, com microaneurismes (dilatació de vasos sanguinis) que podrien en un futur causar la pèrdua de visió, per retinopatia diabètica o a causa de la degeneració macular associada a l’edat.

L’automatisme, patentat el 2002, discrimina en la imatge el nervi òptic, la màcula i les venes, i n’analitza la resta. En 30 segons se sap si hi ha o no indicis de lesió. El 2008, la crisi va obligar a aturar la investigació i la seva implementació, fins que Jens Thygesen, un dels oftalmòlegs que va participar en la creació del software el va comprar i el va començar a utilitzar al seu hospital de Copenhaguen.

Amb el seu soci, Robert Birch, Thygesen va crear Retinalyze, que comercialitza el software en òptiques i hospitals a Europa, Amèrica, l’Àsia i l’Àfrica. L’any 2014, el mètode analític es va exportar al núvol i es va fer accessible a través d’internet. La primera cadena d’òptiques a adquirirlo va ser la danesa Profil Optik. Va comprar 130 retinògrafs (costen sobre els 13.000 euros, però moltes òptiques ja els tenen) i, des que realitza en les seves òptiques la prova de Retinalyze, ha augmentat el 30% la seva clientela.

«És un eficaç servei de salut visual, que permet detectar retinopatia diabètica i degeneració macular associada a l’edat (DMAE) a gent a peu de carrer amb el reconeixement de l’administració de salut pública europea, com a instrument mèdic, però també és una eina útil de màrqueting. La prova es pot regalar als clients de les òptiques o cobrar-los un preu simbòlic», resumeix René Asserfelt, el director internacional de màrqueting i distribuïdor de Retinalyze a Espanya.

El mercat espanyol

La gerent de desenvolupament a Espanya, Núria Palau, avança que «Retinalyze ja està en òptiques de + Visión, i Óptica 2000, i ho estan testant altres grans cadenes, a més d’algun hospital a Bilbao». «La prova amb Retinalyze ajuda en el garbellament de pacients amb o sense diabetis. El diagnòstic l’ha de fer, a posteriori, un oftalmòleg, però aquesta prova contribueix a reduir les llistes d’espera en centres mèdics, i canalitza cap a ells només pacients amb indicis de problemes», puntualitza Palau.

Notícies relacionades

«Es calcula que el sistema li pot estalviar a la sanitat pública un 75% del pressupost destinat a aquest garbellament, perquè ho poden fer infermeres o personal entrenat per a això, i no necessàriament metges», afegeix. 

Des de la seva aparició al mercat, l’abril de l’any passat, Retinalyze ha quadriplicat el seu benefici i aquest any espera facturar cinc milions d’euros. A la Xina, un total de 7.000 hospitals públics ja utilitzen  el seu mètode. H

Temes:

Empreses