ACTUACIÓ SOLIDÀRIA

Zuckerberg donarà a caritat les seves accions de Facebook

L'empresari i la seva dona entregaran 42.000 milions al llarg de la seva vida

La parella va fer l'anunci després de néixer Max, la seva primera filla

La promesa es fa pública després del naixement de la seva filla, Max. / periodico

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Ja feia uns anys que Mark Zuckerberg Priscilla Chan encapçalaven les llistes dels nord-americans que més donaven a causes benèfiques, però el fundador de Facebook i la seva dona van entrar ahir al cim total de la filantropia, sumant el seu nom al d’Andrew Carnegie, John D. RockefellerBill i Melinda Gates o Warren Buffett. En la seva pàgina a la xarxa social que va llançar el 2004, Zuckerberg va anunciar el naixement de la seva primera fillaMax, a qui ell i Chan van dedicar una carta oberta. En aquesta missiva van anunciar que donaran al llarg de la vida el 99% de les seves accions de Facebook, valorades actualment en 45.000 milions de dòlars (42.000 milions d’euros).

El destí serà una nova fundació que es dirà Chan Zuckerberg Initiative, que es dedicarà a la filantropia, l’avanç de causes i «altres activitats per al bé comú». Les dues metes centrals, segons s’explica en la carta, són «fer progressar el potencial humà i promoure la igualtat» i les prioritats inicials, segons van anunciar també, seran «l’aprenentatge personalitzat, curar malalties, connectar gent i construir comunitats fortes».

ELS NENS 

«Tenim una responsabilitat moral amb tots els nens de la següent generació», va escriure la parella, que es va conèixer en una festa quan estudiaven a Harvard, i es van casar el 2012, un dia després que Facebook sortís a borsa. «La nostra societat té una obligació d’invertir per millorar la vida de tots els que vénen a aquest món, no només els que ja són aquí».

El 9 de novembre Zuckerberg s’havia sumat discretament i sense donar detalls al Giving pledge (compromís de donació), una iniciativa que van posar en marxa el 2010 Buffett i Gates en la qual animaven altres milmilionaris a donar la major part de la seva fortuna a la filantropia, preferiblement al llarg de la vida.

Notícies relacionades

L’anunci de Zuckerberg i Chan d’ahir era aplaudit immediatament per centenars de milers de persones que van clicar el botó de «m’agrada», però reobrirà també el debat sobre la filantropia i sobre l’«estructura existent de desigualtat», de la qual el 2013 parlava precisament en un article sobre les donacions benèfiques a 'The New York Times' Peter Buffett, un fill del fundador de l’anomenat oracle d’Omaha. Ell parlava d’«un rentat de consciència: sentir-se millor sobre la riquesa extrema al repartir una mica com a acte de caritat». Encara que potser 45.000 milions no entrin en aquesta definició de «poc».

Segons documents presentats als reguladors borsaris, Zuckerberg planeja «vendre o regalar no més de 1.000 milions de dòlars en accions de Facebook els tres pròxims anys» i pretén també mantenir la seva posició actual de vot majoritari en l’accionariat de la companyia en el futur.