La caiguda d'una aerolínia

La fiscalia vol més condemna per a la cúpula de Spanair per la fallida

L'acusació impugna la sentència del jutjat i reclama que els consellers paguin 47 milions

Insisteix que es ratifiqui la negligència i la inhabilitació dels exdirectius de la companyia

3
Es llegeix en minuts
J. G. ALBALAT / BARCELONA

La fiscal de Barcelona Raquel Amado ha impugnat la sentència per la qual es condemnava la cúpula de Spanair, encapçalada per l'exvicepresident del Barça Ferran Soriano, a pagar 10.801.716 euros i a dos anys d'inhabilitació a l'haver declarat culpable el concurs de creditors de la companyia. La fiscalia, que s'oposa als recursos dels advocats defensors que advoquen per la innocència dels seus clients, sosté, com ja va fer en el judici, que 11 exdirectius de l'aerolínia han de desemborsar 47.184.107 euros. L'acusació només demana la revocació de la sentència en aquest aspecte, a la vegada que reclama que es confirmi la inhabilitació dels exexecutius.

Spanair va presentar concurs de creditors, l'antiga suspensió de pagaments, el 30 de gener del 2012 amb un deute reconegut de 508 milions d'euros i uns actius valorats en 53 milions d'euros. La fiscalia va acusar en el judici el consell d'administració de l'empresa de negligència per endarrerir la presentació del concurs sabent que l'empresa estava en situació d'insolvència greu molt abans de la fallida. Concretament, la fiscalia va fixar aquest retard en cinc mesos i va sol·licitar per això el pagament de 47 milions d'euros per compensar l'agreujament del deute, així com la inhabilitació de tot el consell d'administració.

El jutge, no obstant, va argumentar en la seva sentència que el retard no va ser de cinc mesos, sinó d'un mes, i el va situar entre el 31 de desembre del 2011 i el 30 de gener del 2012. És en aquest període, segons el magistrat, en què es van manifestar «dubtes i incerteses greus» per part de Qatar Airways (possible soci industrial), moment en què es van posar en qüestió per part de Brussel·les els fons aportats per la Generalitat. El 31 de desembre del 2011 va vèncer l'acord d'exclusivitat amb Qatar i va aparèixer en escena l'aerolínia HNA, que tampoc va entrar en el capital de Spanair. La Generalitat hi va injectar encara 10 milions més (4 de gener del 2011).

ARGUMENTS DE LA FISCALIA / La fiscal rebat a l'escrit presentat ara al jutjat els arguments de la defensa, que pretén l'absolució dels exdirectius, a la vegada que reclama que se'ls augmenti la condemna econòmica. Insisteix en els 47 milions d'euros. L'acusació pública incideix que aquesta quantificació parteix

de les pèrdues d'explotació acumulades des de setembre del 2011 fins

a finals de gener del 2012, les quals van pujar a 82 milions d'euros, i

descomptant-ne els préstecs concedits amb posterioritat per Avança (25 milions), propietat de la Gene-

ralitat, i per Fira de Barcelona (10 milions).

LES PÈRDUES / La fiscalia no està d'acord que el jutge no hagi tingut en compte per valorar la condemna pecuniària les pèrdues d'explotació, sinó l'increment del passiu vençut, exigible i impagat. La segona discrepància se cenyeix al fet que el període que la sentència va considerar rellevant a efectes de justificar la condemna no és el que abraça els cinc mesos de retard en la presentació del concurs, com la fiscalia entén, sinó únicament un mes, els dies compresos entre el 31 del desembre del 2011 (va vèncer l'acord d'exclusivitat amb Qatar Airways) i el  30 de gener del 2012 (data en què la companyia, al final, va presentar el concurs).

La fiscal considera que per determinar l'agreujament de la insolvència per demora en la sol·licitud del concurs és «més adequat i

rigorós» atendre a les pèrdues d'explotació, en la mesura en què

la diferència entre les despeses més grans i els ingressos inferiors de l'aerolínia en el període esmentat és un «indicador indubita-

Notícies relacionades

tiu» de l'«empitjorament» de la situació.

L'acusació destaca que les negociacions amb Qatar Airways es van formalitzar quan Spanair ja estava en situació d'«incompliment» per no haver sol·licitat el concurs en el termini legal. Les negociacions, afegeix, «van pecar d'inconcreció», ja que l'aerolínia qatariana no va firmar cap document en el qual assumís un compromís financer» amb Spanair.