ESTRATÈGIA D'UNA EMPRESA CATALANA

Aigua amb valor afegit

Sant Aniol es reposiciona en tots els mercats i aconsegueix augmentar la facturació un 33%, fins als 3,6 milions d'euros La firma renovarà el disseny de les ampolles per créixer al súper

Producte 8 Ferran Ribalta, director general de Sant Aniol.

Producte 8 Ferran Ribalta, director general de Sant Aniol. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

L'aranès Ferran Ribalta va arribar a la companyia d'aigua embotellada Sant Aniol a finals del 2013. Havia treballat dos anys a Nutrexpa, i tres en una importadora de vins a Singapur. Però va rebre la trucada del grup Hijos de José Bassols per fer-se càrrec de l'única firma del conglomerat dedicada al gran consum i va decidir tornar a la seva terra per posar cap per avall la companyia. I en només un any ho ha aconseguit: la firma va facturar 3,6 milions d'euros el 2014, el 33% més, amb més de 20 milions d'ampolles produïdes.

«Em vaig trobar una empresa i una gran infraestructura orientada a fer marca blanca. Però vam decidir canviar d'estratègia i fer una cosa tan simple com posar en valor el nostre producte i marca, que estava totalment infravalorada: tenim l'única aigua mineral natural d'origen volcànic de la Península», destaca el directiu.

La categoria d'aigües decreix als supermercats des del 2006, de manera que els reptes eren d'abast considerable. «Som una empresa encara petita, i el que vaig fer va ser fixar uns objectius i dedicar-nos al màxim a cada un. El primer any vam començar per la tasca comercial», destaca Ribalta. Els seus esforços es van concentrar a aconseguir grans clients que aportessin «coneixement de marca i volum, és a dir, facturació». Entre altres, els seus productes arriben ara als establiments de Grup Andilana i AN Grup i a 15 restaurants amb estrella Michelin. Amb aquests acords, van impulsar la facturació en hotels i restaurants un 25% (representa el 65% del total de les seves vendes).

També han recorregut molt camí en les vendes a l'exterior, que han passat de representar el 5% al 10% de la facturació. Han firmat amb cadenes com Zuma (present als EUA, Londres, Hong Kong, Bangkok, Abu Dhabi...), i han obert nous mercats com Singapur, Austràlia i Nova Zelanda, encara que on més venen és als EUA i al Japó. «Aquest any tornarem a duplicar les vendes a l'exterior», avança Ribalta.

Notícies relacionades

Finalment, la tercera pota del negoci, la venda al supermercat, és precisament la que més enfortiran aquest any amb el rellançament al març dels seus productes «amb una ampolla totalment original, diferent», explica. «Hem d'aconseguir que el consumidor sàpiga que la nostra aigua és millor, que ens triï al punt de venda», relata. També estan assajant un sistema de distribució propi.

Per a aplicar tota l'estratègia la companyia ha invertit 500.000 euros en la línia de producció de la Garrotxa, i per a aquest 2015 compten aque la facturació tornarà a créixer un 35%. L'empresa dóna feina a 30 persones.