COMISSIÓ D'ocupació DEL CONGRÉS

Báñez anuncia canvis en la formació professional per frenar l'atur juvenil

La titular d'Ocupació confirma que divendres el Govern aprovarà una reforma laboral "completa"

La ministra aposta perquè es pugui seguir en actiu i cobrar parcialment la pensió

2
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / Madrid

ElConsell de Ministres aprovarà divendres que vela promesa reforma laboral, que serà “completa, equilibrada, operativa i útil” per frenar la destrucció d'ocupació que l'any passat vs aconseguir taxes històriques amb 5,3 milions de desocupats, segons ha anunciat al Congrés la ministrad'Ocupació i Seguretat Social, Fátima Báñez, qui no obstant no ha concretat detalls d'aquesta reforma com els relacionats amb les modalitats de contractació o l'acomiadament.

Els objectius de la reforma seran, segons la ministra, reduir la dualitat impulsant l'ocupacuó estable i de qualitat, flexibilitat interna, formació professional coma a dret individual, reordenació de les bonificacions a la contractació, adequar el teixit productiu als autònoms i les pimes, control de l'absentisme laboral i mesures de conciliació de la vida laboral i familiar.

Els joves, amb una taxa de desocupació que arriba al 50% en alguna comunitat, sónl'objectiu prioritari d'aquesta reforma, encara que hi haurà altres mesures complementàries que no només depenen del ministeri deBáñez.

Frau en el cobrament de l'atur

En aquest sentit, la ministra ha anunciat a la Comissió d'Ocupació del Congrés una reforma de la formació professional, juntament amb el Ministeri d'Educació, que té com a característica principal que cada treballador comptarà amb un“compte de formació” que l'acompanyarà tota la seva vida laboral, però no ha concretat res més. Al març s'aprovarà un pla d'ocupació per a joves del qual tampoc ha donat pistes. També es “reforçaran els mecanismes” per lluitar contra el frau en el cobrament de les prestacions per desocupació.

Báñez ha qualificat d'“històric” l'acord de moderació salarial fins al 2014 firmat persindicats ipatronal fa una setmana i ha aprofitat per criticar el Govern anterior i assenyalar “tres errors” que segons el seu parer va cometre, i que van portar a una greu destrucció d'ocupació: negar la realitat de la crisi econòmica, un “inadequat” diàleg social i una “falta d'eficàcia” per aplicar les reformes per la falta d'acord i suport dels agents socials.

La ministra ha apostat per "incentivar" la prolongació voluntària de la vida laboral i fomentar la compatibilitat entre elcobrament parcial de la pensió i la continuïtat en actiu, però no ha detallat com es farà.

Fre a les prejubilacions

Com va dir Mariano Rajoy en la seva investidura, el Govern posarà fre a les prejubilacions. En la comissió d'Ocupació del Congrés, Báñez no ha anat més enllà d'expressar la mateixa decisió, però ha donat dues dades per sustentar-la: més del 50% de les noves jubilacions es produeixen abans dels 65 anys i el 25% dels nous jubilats provenen de la desocupació, és a dir, s'acullen a les fórmules permeses de convenis entre empreses i Seguretat Social que faciliten les rescissions de contractes abans de la jubilació sempre que l'Estat es faci càrrec de les prestacions per desocupació. "S'ha de posar fre a aquesta pràctica abusiva", va afirmar.

Notícies relacionades

A més, la Seguretat Social funcionarà com una agència estatal mitjançant un projecte de llei que presentarà el Govern, ja que no està d'acord amb l'organització prevista a la llei aprovada no fa un any pel Govern anterior.

Báñez ha qualificat d'"històric" l'acord de moderació salarial fins al 2014 firmat per sindicats i patronal fa una setmana i ha aprofitat per criticar el Govern anterior i assenyalar "tres errors" que segons la seva opinió es van cometre i que van portar a una greu destrucció d'ocupació: negar la realitat de la crisi econòmica, un inadequat diàleg social i una falta d'eficàcia per aplicar les reformes per la falta d'acord i suports dels agents socials.