detall del pla

La Generalitat ja no serà «determinant» al Prat

Protestes contra la privatització dels aeroports.

Protestes contra la privatització dels aeroports. / REUTERS / Andrea Comas

1
Es llegeix en minuts

Al catàleg de promeses i bons propòsits que la situació d'emergència econòmica ha fet anar en orris s'hi ha d'afegir des d'ahir el reiterat compromís de José Luis Rodríguez Zapatero que el paper de Catalunya seria «determinant» en els òrgans de gestió de l'aeroport del Prat. El rol exacte que el govern català jugarà en l'òrgan de caràcter públic que controlarà la gestió privada encara està per definir del tot, però ahir la vicepresidenta econòmica, Elena Salgado, va eludir dues vegades respondre si el seu paper serà determinant. La primera va dir que la comunitat autònoma hi «participarà», i al ser repreguntada va assegurar que el seu paper seria «important». Res més.

L'única pista que havia donat minuts abans la número tres de l'Executiu en la seva compareixença després del Consell de Ministres apunta, en realitat, a un paper molt residual. «Les comunitats autònomes participaran en tota la presa de decisions urbanístiques, de mobilitat...». És a dir, cap novetat sobre el text entregat pel Ministeri de Foment dimecres passat que va despertar els recels de l'actual administració catalana però també dels que n'agafaran el relleu.

Notícies relacionades

Salgado va anunciar també que «en alguns casos, els municipis situats a l'entorn» de l'aeroport participaran en «l'òrgan d'impuls i seguiment» en què també estaran l'Estat i les autonomies». Responia així a la demanda efectuada el dia abans per l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, que va recordar la inclusió a la Carta Municipal de Barcelona d'aquesta presència.

Després de conèixer les últimes dades, l'expert en infraestructures Germà Bel va confirmar ahir la valoració que va fer dimecres passat per a aquest diari sobre la decisions preses pel Govern, en el sentit que es tracta d'«una privatització parcial d'AENA que no modifica l'actual model de gestió centralitzada i no respon a la demanda plantejada ara fa tres anys per la societat civil catalana. El model de privatització escollit «solament té una semblança anterior en el que va fer el Govern de Margaret Tatcher el 1987 quan va privatitzar la Bristish Airport Authority», cosa incomprensible per part d'un govern progressista. MANUEL VILASERÓ/J.M.URETA