PACTE DE TOLEDO
Zapatero avança la seva reforma de les pensions al 28 de gener
Rubalcaba afirma que el temps «s'ha acabat», encara que no renuncia a l'acord
El Govern va donar ahir un cop de timó impensable fa tres dies quan el ministre de Treball, Valeriano Gómez, va debatre amb la comissió del Pacte de Toledo la reforma de les pensions. Amb l'anunci d'aprovar el projecte de llei el 28 de gener que ve -un any després d'haver presentat el document de suggeriments a la comissió-, José Luis Rodríguez Zapatero va complir la promesa que va fer dissabte passat davant dels 37 empresaris i banquers d'«avançar» una mica els terminis però ha deixat en evidència el ministre Gómez, que va fixar els mesos de gener i febrer per debatre la reforma amb els agents socials.
En mitjans governamentals es destacava ahir que dimecres el titular de Treball «va nedar i va guardar la roba», és a dir, es va mantenir en un equilibri entre els seus compromisos i els de la majoria del PSOE amb l'anomenada agenda social, els seus desitjos de diàleg social i les pressions dels mercats. El tema de les pensions era «a l'ull de l'huracà», van indicar.
«DONAR CONFIANÇA» / Com a confirmació d'aquests comentaris, la vicepresidenta econòmica Elena Salgado va afirmar en la roda de premsa després del Consell de Ministres que la mesura busca «donar confiança». Però encara va ser més clar el vicepresident Alfredo Pérez Rubalcaba.
«Segons el parer del Govern el temps ja s'ha acabat. Fa mesos que discutim, fa mesos que en parlem i creiem que és molt bo fixar una data perquè tothom sàpiga a què atenir-se», va subratllar el portaveu del Govern. No obstant, també va destacar que l'Executiu no «renuncia a l'acord» i que treballarà «intensament» per aconseguir-lo.
El punt que separa el Govern de tota l'oposició, fins i tot dels seus aliats habituals CiU i PNB, és el retard de l'edat de jubilació als 67 anys. La retirada de la proposta suposaria l'acord gairebé instantani. No obstant, l'Executiu encara no ha decidit si aquesta qüestió figurarà en el projecte de llei. Gómez manté la seva idea de dialogar al gener amb els agents socials però a un ritme més «accelerat».
Fonts parlamentàries van indicar que la decisió de l'Executiu dóna «arguments formals» a aquells que busquen qualsevol excusa per despenjar-se d'un possible pacte. Li van retreure que no hagi sabut «lidiar millor» amb les pressions i no hagi buscat altres mesures que tinguin el mateix efecte que posposar la jubilació.
Notícies relacionadesA finals de desembre la comissió del Pacte de Toledo entregarà les seves recomanacions, entre les quals possiblement tampoc figurarà el polèmic punt.
Partits i sindicats van reaccionar amb sorpresa a l'anunci i, com va dir el portaveu de CiU, Josep Antoni Duran Lleida, van reclamar que hi hagi el «màxim consens» per a la reforma de les pensions.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
