EVOLUCIÓ DE LA INDÚSTRIA DE L'AUTOMÒBIL

La Xina passa a ser el primer mercat de cotxes alemanys

El país asiàtic superarà aquest any Alemanya en la compra de marques germàniques

Cadena de muntatge d’una fàbrica de Volkswagen a Xangai.

Cadena de muntatge d’una fàbrica de Volkswagen a Xangai. / arxiu / afp

2
Es llegeix en minuts
RUBÉN GÓMEZ DEL BARRIO / Berlín

Per primera vegada en la seva història, la indústria de l'automòbil alemanya vendrà aquest any més vehicles a la Xina que al seu propi territori. Aquesta és la conclusió a què arriba un estudi portat a terme per l'Institut d'Investigacions Automotrius de la Universitat de Duisburg-Essen, que preveu que les vendes al gegant asiàtic arribin aquest any als 2,1 milions de vehicles davant dels dos milions que es matricularan al territori germànic.

Alemanya deixarà de ser el principal mercat per a la producció de les marques automobilístiques d'aquell país, que és un dels principals proveïdors de vehicles del món, i cedirà el primer lloc com a comprador a la Xina. Aquest canvi és només el principi si es té en compte que l'any passat es van vendre 2,5 milions de cotxes alemanys a Alemanya mentre que 1,6 milions van ser per al país asiàtic.

«El mercat d'Alemanya per a la indústria del motor es convertirà en insignificant», va assegurar a partir d'aquestes dades el director d'aquest institut d'investigació, Ferdinand Dudenhoeffer. De fet, el mateix estudi puntualitza que fins al 2025 el mercat a la Xina anirà creixent fins als 30 milions mentre que les vendes al territori germànic s'estancaran en els tres milions d'unitats. «La Xina és el nou centre de la indústria automotriu global», va matisar Dudenhoeffer, cosa que -per un altre costat- comporta que l'ocupació del sector es traslladi cada vegada més al país asiàtic.

Volkswagen, el principal fabricant europeu, té previst construir en territori xinès abans del 2015 tres noves fàbriques, amb les quals disposarà en aquest país de tantes cadenes de muntatge com a Alemanya. Una cosa que, si es porta a terme, pot fer que, en els pròxims 10 anys, es fabriquin cotxes de marques alemanyes a la Xina perquè posteriorment siguin venuts dins de les fronteres germàniques.

Notícies relacionades

MÉS PRODUCCIÓ / Les dades de l'estudi no han sorprès el sector. La matriu de l'alemanya Opel, General Motors, ha anunciat que en el futur es convertirà en el primer fabricant de cotxes a la Xina i que començarà a exportar el seu petit sedan familiar New Sail de Chevrolet, de fabricació xinesa, a altres països emergents de l'Amèrica del Sud, el nord d'Àfrica i Orient Mitjà. Una decisió que deixa clar que els grans fabricants automotrius mundials estan començant a utilitzar la Xina com a base per a la manufactura de baix cost de productes destinats a mercats emergents.

De fet, Audi també ha comunicat que aquest any vendrà unes 200.000 unitats en aquell país asiàtic, a més de marcar-se l'objectiu d'augmentar aquesta xifra fins al milió de vehicles per al 2013 i d'inaugurar al mateix temps més de 400 punts de venda. Juntament amb l'auge de la Xina, el director general de BMW, Norbert Reithofer, va assegurar que la seva companyia seguirà expandint la seva presència als Estats Units al considerar que el país nord-americà es mantindrà com el principal mercat de vehicles de luxe del món.