PROBLEMES ECONÒMICS EN EL SECTOR AERI
La pujada del petroli condiciona els preus dels bitllets d'avió
L'avantatge de les tarifes barates s'esvaeix per culpa del creixent recàrrec per combustible
Els aeroports espanyols, amb unes taxes de només 6,06 euros, són els més barats d'Europa
L'elevat preu del petroli ha començat a encarir sensiblement el preu dels bitllets d'avió. En els vols més econòmics a Espanya i Europa, el recàrrec que apliquen les companyies aèries pel combustible ja suposa la meitat del preu total del bitllet. Moltes companyies, a més, acaben d'apujar aquests recàrrecs de nou el mes de maig passat. Sumant-hi les taxes i els impostos, el que més barat li surt al viatger és la tarifa mateixa, que a vegades és fins i tot de 0 euros.
Així, per exemple, la tarifa d'una anada i tornada entre Barcelona i París a finals del mes de juny amb Iberia és de només 11 euros. El preu final, no obstant, puja a 121,17 euris. Aquests 110,17 euros extres són el recàrrec per combustible (32 per cada un dels dos trajectes), les taxes i els impostos dels aeroports de sortida i les despeses de gestió i de pagament amb targeta de crèdit (vegeu el gràfic). El viatger que va reservar aquest mateix vol fa un mes va pagar 52 euros pel combustible, abans que Iberia augmentés el recàrrec en vols europeus amb 6 euros per trajecte.
Aquests recàrrecs, que algunes companyies especifiquen amb detall a l'hora de fer i pagar la reserva, són un dels mètodes per fer front a l'augment continu dels costos, tot i que les companyies aèries són reticents a apujar molt els preus per no perdre quota de mercat. Moltes de les companyies de baix cost han anat afegint l'últim any altres conceptes per apujar veladament el preu: en segons quina aerolínia es viatja, s'ha de pagar 10 euros per maleta; de 2 a 12 euros per reservar un seient; 5 euros per facturar a l'aeroport; fins a 15 euros per a una assegurança i preus més elevats per a equipatge especial com un carret de nen o una bicicleta.
COMPRAR QUEROSÈ
Però el combustible és l'autèntic maldecap de les aerolínies, tot i que moltes d'elles se solen protegir davant els vaivens del petroli amb elhedging. Així, reserven grans quantitats de querosè amb un any i més d'antelació a un preu fix, que també té els seus riscos: si el preu baixa, han comprat massa car, però amb les pujades vertiginoses dels últims mesos (fins a 135 dòlars la setmana passada) els està sortint bé. Iberia segueix utilitzant encara petroli que va comprar a 83 dòlars per barril i que cobrirà un 48% del total del seu consum d'aquest any. Air France-KLM està volant per uns 70 dòlars per barril. A Ryanair se li van acabar a l'abril les poques reserves que havia comprat a menys de 80 dòlars i s'ha vist obligat a comprar ara a un preu molt més car.
ESTRATÈGIA D'AENA Tot i així, la companyia irlandesa segueix mantenint els seus preus relativament baixos, entre altres raons perquè no vola a un aeroport com Londres- Heathrow. Aquest és per a les aerolínies el més car d'Europa, perquè cobra a cada aeronau que surt d'allà unes taxes de 28,10 euros. El segueixen Amsterdam-Schiphol (24,93) i els dos de París, amb 22,61 euros. A més, tots estan apujant els preus considerablement aquest any. En aquest sentit, els aeroports més barats d'Europa són els espanyols, gestionats per AENA, que només cobren 6,06 euros, repartits entre dos conceptes: 4,45 per serveis al passatger i 1,61 per seguretat.
Notícies relacionadesSegons AENA, l'empresa aconsegueix mantenir aquests preus gràcies a les economies d'escala al gestionar els 47 aeroports conjuntament. I, a diferència d'aeroports d'altres països, AENA no ha de pagar dividends ni impostos a l'Estat o altres administracions. L'aeroport d'Amsterdam, per exemple, tem perdre fins a 4 milions de passatgers quan, a partir de l'1 de juliol, les aerolínies hauran de pagar un impost estatal per passatger de fins a 45 euros per a vols de més de 2.500 quilòmetres, quantitat que aplicaran al preu del bitllet i que li farà perdre encara més terreny en la seva competència amb Madrid.
Aquesta competència internacional és una altra de les raons principals d'AENA per mantenir les taxes més baixes que altres aeroports. El 26 de juliol AENA augmentarà només en 65 cèntims les taxes de serveis per cobrir les despeses de la millora dels serveis (gratuïts) a les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda, exigida per la Unió Europea, però tot i així quedarà per sota de competidors del sud d'Europa, com Lisboa (11,13 euros), Roma (11,42) i Atenes (12).
- MUNDIAL DE MOTOGP Àlex Márquez: «El meu germà té pilotes, bé, ara una i mitja»
- Hongria Jaume Collboni, en la marxa de l’Orgull LGTBI prohibida a Budapest: «Pot passar demà a Barcelona»
- "No guiris, només locals": augmenten els usuaris d''apps' de cites que veten els 'expats' a Barcelona
-
Ofert per
- ENTREVISTA Pablo Ortiz, dermatòleg: «El concepte de prendre el sol ha de desaparèixer. Del sol cal cuidar-se»