PROBLEMES FINANCERS A LA PRIMERA IMMOBILIÀRIA CATALANA
Habitat queda en virtual insolvència i a mercè de la banca estrangera
La negativa de Barclays, Rabobank i Deutsche Bank porta a la suspensió de pagaments, diu la companyia

Una promoció d’Habitat a Barcelona, durant la seva construcció. /
La promotora i immobiliària Habitat no ha aconseguit convèncer sis de les 39 entitats financeres amb les quals estava negociant una ampliació del termini per pagar els deutes contrets per a la compra de la filial immobiliària de Ferrovial i es troba al límit de presentar al jutjat el concurs de creditors, o antiga suspensió de pagaments, segons va reconèixer ahir la mateixa companyia.
Habitat va anunciar a finals del 2007 que no podria complir els terminis de pagament del préstec sindicat per valor de 1.736 milions d'eu- ros amb què va comprar la immobiliària de la família de Rafael del Pino i va iniciar un procés de renegociació del deute global del grup amb la banca, que avui puja a 1.586 milions, segons l'empresa.
EL 7% DEL TOTAL La negociació, que s'havia d'acabar al gener, es va complicar. La junta d'accionistes va donar un mandat al consell per ampliar-la i aquesta va aconseguir allargar-la un altre mes. Fins a mitjans d'aquesta setmana, fonts d'Habitat donaven per fet que dijous totes les entitats afectades firmarien l'acord; en la negociació per la part bancària la va liderar La Caixa. Però ahir la immobiliària va reconèixer que les caixes BBK, Cajastur i Cajamar i els bancs estrangers Barclays, Rabobank i Deutsche Bank s'han despenjat de l'acord. A aquestes sis entitats, els deu 117 milions en total, el 7% del deute.
El president d'Habitat, Bruno Figueras, va manifestar ahir que "els problemes més grans per a una solució final" els té "amb la banca estrangera", a la qual deu 53 milions d'euros (26 al Barclays, 14 al Rabobank i 13 al Deutsche), mentre que considera més fàcil convèncer les tres caixes perquè se sumin a l'acord global abans de dimecres vinent, data en la qual, per obligació legal, s'hauria de presentar el concurs de creditors. "La banca estrangera creu que no hi té res a perdre i aprofita fins al final per intentar que els altres bancs els rescatin la seva part, però no ho faran", va advertir. Figueras va afegir que l'empresa tampoc pot pagar pel seu compte a aquests tres bancs i deixar al marge l'acord global.
La companyia va fer públic un comunicat carregant les tintes contra els dissidents. "Resulta difícil de creure que un pacte avalat pel 93% delpoolde bancs corri el risc de trencar-se pels interessos de sis entitats. La posició intransigent de qualsevol d'aquestes entitats destruirà el present i el futur de la sisena immobiliària del país i la primera amb seu a Barcelona", va declarar Figueras.
EFECTE EN EL SECTOR El promotor va advertir que en cas de no aconseguir un acord hi haurà "greus implicacions per al conjunt del sector immobiliari i amb un efecte social i econòmic directe". Les dificultats d'Habitat amb la banca estrangera, i de manera especial amb el britànic Barclays, tenen lloc just quan al Regne Unit hi té molta força el discurs que la banca espanyola està molt exposada al risc immobiliari, i amb els efectes negatius de lessubprimea la banca alemanya.
Notícies relacionadesFigueras va assegurar ahir que havien fet tot el possible per complir les seves obligacions amb la banca, però que no havien pogut desinvertir tot el previst davant del canvi de tendència del sector. Fonts del mercat immobiliari van manifestar en ple procés que l'empresa no aconseguia vendre perquè demanava quantitats excessives per al moment actual, però Figueras va assegurar ahir que "si no s'han pogut vendre més immobles i solars en aquest termini ha sigut per les traves al finançament amb les quals s'han trobat els possibles compradors".
Al marge dels bancs estrangers, el cas del BBK és un problema afegit. El deute amb la caixa basca no està directament relacionat amb el crèdit sindicat per a la compra de la filial de Ferrovial, sinó que era part del deute que ja tenia la filial i que Habitat també va assumir al comprar-la. Fonts de BBK van assegurar que aquest deute encara estava pendent de venciment, no formava part del crèdit sindicat i que per aquesta raó volen quedar al marge d'aquesta negociació.
- salut pública Alerta a Badalona pel desallotjament d’un edifici amb casos de tuberculosi
- Baròmetre de setembre Enquesta CIS: El PSOE es dispara i treu nou punts a un PP que retrocedeix després dels incendis
- El conflicte del Pròxim Orient Netanyahu acusa Sánchez d’una "amenaça genocida" contra Israel
- Convulsió en augment Els EUA viuen una nova era de violència política després de l’assassinat de Kirk
- Onze de Setembre L’independentisme crida a desobeir les sentències judicials sobre el català
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Estudi de l’Institut de Salut Carlos III El soroll és el contaminant que més afecta els nens: els experts apressen a limitar el trànsit al voltant de les escoles
- ACTUALITAT BLAUGRANA Tractament conservador per al genoll de Gavi, de moment
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Trànsit aeri Barcelona-el Prat firma el millor estiu de la seva història amb més de 16,5 milions de passatgers entre el juny i l’agost