E.ON i Gazprom estrenyen l'aliança en el mercat del gas
El pacte entre els gegants alemany i rus garanteix el proveïment fins al 2036
Brussel.les recela del domini que exerceix la gasística del Govern de Putin
La primera energètica d'Alemanya, E.ON, i l'empresa estatal russa Gazprom --la gasística més gran del món i la principal proveïdora d'Europa-- van firmar ahir un important acord a Moscou per al proveïment de 400.000 milions de metres cúbics de gas fins a l'any 2036.
En una nota, l'empresa alemanya --que aspira a comprar l'espanyola Endesa-- va presentar aquest acord com "una important contribució a la protecció del subministrament de gas a Europa a llarg termini".
L'entrega anual d'uns 24.000 milions de metres cúbics de gas equival a una tercera part del volum de gas que actualment compra la filial ga- sística d'E.ON, Rhurgas. "En un entorn de forta competència per a l'obtenció de gas, E.ON ha aconseguit assegurar el subministrament de gas rus en el mercat europeu de l'energia", va dir la companyia que presideix Wulf Bernotat.
El cert és que aquest acord el que garanteix, sobretot, és el subministrament d'Alemanya. S'allarguen 15 anys contractes ja existents entre Gazprom i E.ON. Però, sobretot, s'incorporen nous contractes de gas addicional que arribarà a través del futur Gasoducte del Nord d'Europa (NEGP) i que garantiran a Alemanya el seu proveïment. El gasoducte el construeix un consorci en què participen Gazprom (51%) i les alemanyes E.ON i Basf (cada una amb el 24,5%). El president del consorci és l'excanceller Gerhard Schröder que, els últims dies del seu mandat --el setembre del 2005--, va firmar amb el president rus Putin l'acord per construir aquest gasoducte i proveir Alemanya.
BRUSSEL.LES, VIGILANT
Les conquistes de Gazprom a Europa són vistes amb preocupació per la Comissió Europea, que investiga el finançament de l'esmentat gasoducte. La CE recela de la posició de domini del monopoli rus com a primer proveï- dor europeu de gas. Quan el gener passat Rússia va tallar el subministrament de gas a Ucraïna (per on passen els gasoductes que proveeixen centreeuropa), de passada va fer perillar el proveïment de molts països, Alemanya inclosa.
Després, les maniobres del Govern britànic per impedir la compra per part de Gazprom del principal distribuïdor de gas del país, Centrica, van desfermar un nou enfrontament entre les autoritats europees i l'oligopoli públic rus.
Notícies relacionadesA primers d'agost, l'aliança entre Gazprom i l'algeriana Sonatranch va tornar a encendre les alarmes. Brussel.les tem la creació d'un nou càrtel, a l'estil de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP), per concertar preus. Rússia és el primer proveïdor de gas d'Europa; Algèria, el segon.
A Espanya, la pràctica totalitat del gas arriba del nord de l'Àfrica i del Golf Pèrsic. Algèria n'és el principal proveïdor (43,7% del total).
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig
- Plataformes digitals La moderadora de continguts de Meta registra un ero històric: 2.062 acomiadaments a la torre Glòries
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig