Patrocina:

Nova estratègia

A favor d’una mobilitat més sostenible

En línia amb els ODS, el 2019 el CZFB va portar a terme una transformació basada en tres eixos: innovació, sostenibilitat i generació de negoci

A favor d’una mobilitat més sostenible
4
Es llegeix en minuts

No és cap secret que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona està estretament lligat al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Va ser el 2019 quan va portar a terme una profunda transformació estratègica i va establir un nou plantejament basat en tres eixos: innovació, sostenibilitat i generació de negoci. D’aquesta manera, va reafirmar el seu compromís amb els ODS establerts per l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, situant-los al centre de totes les seves activitats amb l’objectiu de convertir-se en un referent de la seva implementació en l’àmbit industrial i empresarial. 

No obstant, l’aposta de l’entitat pels valors mediambientals ve de molt abans, i estan plenament integrats en la seva estructura des del 2006. La seva trajectòria amb el compromís ambiental va tenir el seu primer reconeixement el 2007, i el 2009 es va obtenir la primera certificació mediambiental EMAS d’Espanya concedida a un polígon industrial per la gestió de les seves zones comunes. La certificació EMAS és un instrument de gestió ambiental per a empreses i altres organitzacions que permet avaluar l’impacte ambiental, millorar-lo en termes qualitatius i quantitatius i declarar-lo de manera oficial i transparent.

Sector del transport

D’altra banda, es pot destacar que el CZFB s’esforça dia a dia per aconseguir que els 17 ODS aviat deixin de ser objectius per convertir-se en una realitat. Una cosa considerada com una prioritat per a l’entitat tant a nivell intern com a l’àrea d’influència industrial de la Zona Franca. De fet, el sector del transport representa el 25% de les emissions totals de gasos amb efecte hivernacle a Espanya i gairebé el 40% de les emissions dels sectors difusos. Concretament, a la carretera es genera el 95% de les emissions d’aquest sector. És per això que des de l’organisme han llançat una sèrie de propostes per impulsar una mobilitat més sostenible dins del Polígon Industrial de la Zona Franca de Barcelona.

Dins de l’estratègia de sostenibilitat alineada amb els ODS i l’Agenda 2030, entre altres mesures, el CZFB ha impulsat i incorporat iniciatives de mobilitat compartida, a més d’adaptar el Polígon de la Zona Franca de Barcelona perquè sigui un lloc més amable per als vianants. En aquest sentit, destaca la seva implicació amb l’ODS 11, centrat a crear ciutats i comunitats segures, resilients i sostenibles. Sota aquest marc, el Consorci de la Zona Franca ha posat en pràctica una política de foment de la mobilitat sostenible a la Zona Franca de Barcelona. 

Es tracta d’un propòsit que s’ha posicionat com a pilar estratègic dins del seu pla d’integració urbana i sostenibilitat mediambiental, que planteja –entre altres projectes estratègics– millorar la mobilitat al Polígon Industrial de la Zona Franca (PIZF) amb un pla de remodelació de voreres i carrils bici, a més d’introduir patinets elèctrics per evitar desplaçaments amb cotxe. 

D’altra banda, s’han ampliat les línies de metro L9 i L10 –aquesta última amb l’obertura a principis de novembre de tres noves estacions (Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i Zona Franca)– arribant a connectar amb el polígon de la Zona Franca. Així, aquest sistema de transport públic ha completat per fi la seva arribada a l’important enclavament d’activitat industrial i logística de la capital catalana. 

A més, la irrupció de nous vehicles de mobilitat personal amb un motor més sostenible, com els cotxes elèctrics o híbrids, fa que aquest sigui un tema recurrent de preocupació de les empreses. Una dada que ho demostra és que el 43% de les firmes espanyoles ja han pres mesures per reduir les emissions de les seves flotes. Concretament, la majoria opten pel model híbrid convencional, un 18% ja l’han implementat i s’espera que en tres anys ja ho facin un 53%, vuit punts més que la mitjana europea.

D’altra banda, hi ha una nova demanda de carrils bici segurs per connectar les ciutats veïnes amb el polígon i s’està treballant de forma conjunta amb les autoritats competents per crear aquesta xarxa sense entorpir l’activitat industrial.

Tecnologia

Notícies relacionades

D’altra banda, el RACC, en aliança amb el CZFB, va llançar l’‘app’ RACC Hop, un servei de trajectes de cotxe compartits que permet millorar la mobilitat de més de 4.000 treballadors de 10 empreses instal·lades a la Zona Franca de Barcelona (FCC, DB Schenker, Cromogenia, Districenter, Serra Soldadura, BASF, Tacsa, Cailà & Parés, Molenbergnatie i el mateix Consorci de la Zona Franca).

També trobem un estret compromís amb la mobilitat a través del naixement del projecte EcoCircular, una proposta del CZFB que té l’objectiu d’estimular i generar vincles entre les empreses del polígon. Una simbiosi industrial basada en la col·laboració entre empreses per a un millor aprofitament dels recursos i per contribuir a l’eficiència dels residus derivats de les diferents activitats que es porten a terme, i que fomenta la mobilitat compartida.

La mobilitat sostenible com a innovació