Estudi científic

Els gossos poden olorar quan estem estressats

Un estudi demostra que els gossos són capaços de detectar els senyals químics de l’estrès només mitjançant l’olfacte

Els gossos poden olorar quan estem estressats

Epi_rc_es

Els gossos poden detectar amb una precisió superior el 90% quan un humà està estressat. Aquest fenomen, segons detalla un nou estudi científic publicat aquest dimecres a la revista ‘PLOS ONE’, es deu a la capacitat d’aquests animals de percebre els «senyals químics», les olors i els canvis fisiològics associats a moments d’estrès agut.

Per comprovar el mecanisme exacte al darrere d’aquest ‘superpoder’ caní, els investigadors van recollir mostres d’alè i suor de 36 persones abans i després de passar per una tasca estressant. A partir d’allà es van col·locar les mostres davant quatre gossos de diferents races i se’ls va demanar que identifiquessin quins venien de persones estressades i quins pertanyien a persones en estat de repòs.

Segons apunten els resultats d’aquest experiment, els animals van aconseguir completar la tasca amb èxit en 675 de les 720 proves realitzades. Tots els gossos van aconseguir encertar en més del 90% dels casos. Alguns, més eixerits, fins i tot van aconseguir més d’un 96% d’encerts. Això demostraria que, més enllà del ‘mite’, aquesta capacitat dels gossos per detectar l’estrès respon a un mecanisme biològic.

«La investigació destaca que els gossos no necessiten senyals visuals o d’àudio per detectar l’estrès humà. Aquest és el primer estudi d’aquest tipus i proporciona evidència que els gossos poden olorar l’estrès només amb l’alè i la suor, cosa que podria ser útil a l’entrenar gossos de servei i gossos de teràpia», explica la investigadora Clara Wilson de la Universitat de Queen, una de les expertes que ha liderat aquest treball.