Divulgació científica
¿Com es fabrica una bateria recarregable de calci?
EL PERIÓDICO i l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB, CSIC) publiquen cada dimecres fins al 7 de setembre una sèrie de vídeos i articles en el marc del projecte de divulgació científica ‘YouMaker: així es fa la ciència’. Es tracta d’uns continguts en què diversos experts explicaran de forma didàctica els processos de preparació de materials utilitzats en els camps de l’energia, l’electrònica i la medicina, com les bateries o les cel·les solars, des dels seus laboratoris i amb la participació de divulgadors científics professionals.
A mesura que els aparells electrònics es fan més complexos i potents, consumeixen més energia. Les bateries que necessitem si volem utilitzar-los desendollats del corrent elèctric, cada vegada han de durar més. Malgrat ser molt més avançada, la bateria del nostre mòbil dura menys que la d’un telèfon de fa quinze anys, i això és perquè els telèfons d’avui (amb càmera, internet i mil aplicacions) consumeixen molta més energia. En la futura implantació dels cotxes elèctrics, la capacitat de les bateries és un tema crucial si volem abandonar la gasolina. Fins ara, la gran majoria de bateries que coneixem funcionen amb liti. Els ions de liti són els que millor funcionament han anat donant fins ara, però hem arribat a un punt en què hem de buscar materials alternatius i addicionals si realment s’espera l’electrificació dels vehicles elèctrics i encara més aparells electrònics en el nostre dia a dia. Si volem fer telèfons més potents i que durin més o si volem cotxes elèctrics amb tanta autonomia com un cotxe de gasolina actual, necessitem dissenyar bateries amb nous materials.
És en aquest sentit que un equip de l’ICMAB està desenvolupant unes bateries amb un material molt més abundant a l’escorça terrestre i més barat de produir que el liti: el calci. Un dels avantatges del calci és que els seus ions poden transportar dues càrregues, mentre que els ions de liti només en poden transportar una. La fabricació d’una bateria és un tema complex i la càrrega dels ions representa només una part. També s’han de tenir en compte els materials dels elèctrodes i de l’electròlit, que han de ser compatibles entre si i han de funcionar correctament. De moment, sembla que el calci podria funcionar bé i ja tenim la tecnologia molt avançada amb el liti. Però hi ha diferències entre ells que encara s’han de continuar investigant.
Encaixar les peces
Notícies relacionadesSeria un avenç enorme, però encara queda molta feina a fer perquè totes les peces encaixin. Ho volem tot: bateries més petites, que pesin poc, amb més capacitat, que durin més, que es carreguin ràpidament. ¿Ho aconseguirem amb el calci? Vegem què ens expliquen el divulgador científic Dani Jiménez i l’investigador de l’ICMAB Ashley Black en el vídeo ‘Com es fa una bateria de calci’ del projecte ‘YouMaker: així es fa la ciència’, en el qual descobrirem les parts de les bateries i com es fabriquen a l’ICMAB.
‘YouMaker’ és un projecte de l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB, CSIC) en col·laboració amb la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), del Ministeri de Ciència i Innovació.

- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?