ASTROFÍSICA

Primeres imatges del naixement d'un planeta a 370 anys llum de la Terra

Investigadors del Max Planck Institute anuncien que han captat els primers moments de la formació d'un planeta

aa

Un grup d’astrònoms de l’Institut Max Planck d’Astronomia a Heidelberg (Alemanya) han aconseguit capturar una espectacular instantània d’un planeta nounat al voltant de l’estrella nana. Es tractaria de la primera imatge mai captada d’una formació planetària. Una gesta que ha sigut possible gràcies a la tecnologia integrada en l’instrument SPHERE del Very Large Telescope de l’Observatori Europeu del Sud (ESO).

El planeta acabat de descobrir destaca com un punt brillant a la dreta del centre ennegrit de la imatge. És aproximadament a 3.000 milions de quilòmetres de l’estrella central, l’equivalent a la distància entre Urà i el Sol. Les anàlisis efectuades fins al moment mostren que el cos celeste compta amb una massa superior a la de Júpiter i amb una temperatura del voltant de 1.000°C, per la qual cosa seria molt més calent que qualsevol planeta del nostre propi sistema solar.

"Aquests discos al voltant d’estrelles joves són el lloc de naixement dels planetes, però fins ara només un grapat d’observacions hi han detectat indicis de planetes bebè", explica Miriam Keppler, que lidera l’equip del descobriment del planeta encara en formació de PDS 70.

Nounat del cosmos

Segons apunten els investigadors, el descobriment del nou planeta és un resultat científic emocionant que ja ha donat lloc a altres investigacions. Un segon equip d’astrònoms ha seguit els últims mesos les observacions inicials per investigar amb més detall el planeta nounat. Després de mesos de feina, s’han pogut obtenir les imatges espectacularment clares que tenim del planeta i fins i tot una anàlisi del seu espectre. Aquesta última comprovació indicaria que l’atmosfera del nou cos celeste estaria ennuvolada.

"Aquests resultats obren una nova finestra a les primeres etapes complexes i poc compreses de l’evolució planetària", comenta André Müller, líder del segon equip d’investigadors que ha treballat sobre el planeta acabat de descobrir."Necessitàvem observar un planeta en el disc d’una jove estrella per comprendre realment els processos de la formació planetària", afegeix Müller. En aquest sentit, els investigadors conclouen que al determinar les propietats atmosfèriques i físiques d’aquest nou planeta, els astrònoms han pogut provar models teòrics de formació de planetes.

Gesta tecnològica de l’ESO