TERÀPIA GÈNICA

Una tècnica d'edició genètica evita danys a l'ADN

L'equip d'Izpisúa Belmonte modifica el sistema CRISPR/Cas9 per minimitzar el risc de mutacions

zentauroepp41229642 izpisua171207185542

El Periódico

Un equip encapçalat per l’espanyol Juan Carlos Izpisúa, de l’Institut Salk (EUA), ha desenvolupat una versió de la tecnologia d’edició del genoma CRISPR/Cas9 que permet activar gens sense causar ruptures a l’ADN, és a dir, sense canviar-ne la seqüència. Així s’evita un dels principals obstacles en l’ús d’aquestes tècniques.

En l’estudi, publicat en la revista Cell, els investigadors han utilitzat aquest nou enfocament en models de ratolins per al tractament de diverses malalties, com la diabetis, la malaltia renal aguda i la distròfia muscular. En el treball també han participat, entre altres, Josep Maria Campistol (Hospital Clínic de Barcelona).

La majoria dels sistemes CRISPR/CAS9 funcionen mitjançant la creació de trencaments en la doble cadena d’ADN en les regions del genoma seleccionades per ser editades o suprimides. De fet, són molts els investigadors que s’oposen a generar aquestes ruptures en l’ADN dels éssers humans. «Encara que molts estudis demostren que CRISPR / CAS9 es pot aplicar com una poderosa eina per a la teràpia gènica, hi ha una creixent preocupació per les mutacions no desitjades generades», explica Izpisúa.

En el sistema CRISPR / CAS9 original, l’enzim CAS9 s’acobla a l’ARN-guia que el dirigeix al lloc correcte en el genoma per crear així els trencaments en la doble cadena de l’ADN. Recentment, alguns investigadors han començat a utilitzar una forma morta de CAS9 (dCas9), que pot dirigir-se a llocs específics en el genoma, però sense tallar l’ADN.

RESULTATS ESPERANÇADORS