Nou pol d’innovació
De Nova York a Barcelona
La International Electric Marine Association (IEMA), nascuda als EUA, s’estableix a la capital catalana, ja que considera que és el lloc idoni per impulsar la descarbonització del sector.

Adrià Jover, presidente de la IEMA, en el World Trade Center de Barcelona. /
Nascut a Barcelona, de jove va marxar a Nova York a estudiar escultura i història de l’art. "Les humanitats són la meva passió", revela Adrià Jover. I ja no va tornar, fins ara. Als 43 anys, amb una trajectòria a les espatlles impulsant a la ciutat nord-americans nous negocis (una agència de publicitat, una cadena de restaurants, u e-commerce de vins i un fons de capital risc), establirà a la capital catalana a partir del gener el projecte que ha creat i presideix: la International Electric Marine Association (IEMA).
Arribar fins aquest punt ha sigut el resultat de diferents circumstàncies. El 2022, la seva passió per la nàutica el va portar a invertir a través de la seva firma de capital risc a Magonis, una nova marca d’embarcacions recreatives elèctriques. Immers en el projecte, va descobrir com el procés de descarbonització del sector marítim es troba en un estat "molt immadur" a nivell tecnològic, inversor i d’estandardització. Jover es va reunir llavors amb responsables de tota la cadena de valor per conèixer els seus problemes. Les empreses van decidir associar-se en el que des de fa un any és la IEMA, a fi d’aconseguir una estandardització en la certificació de la tecnologia a nivell global.
En molt poc temps, l’entitat està a punt d’arribar al centenar de membres entre drassanes, indústria de propulsió, distribució, bateries, infraestructures i marines. Entre ells hi ha Torqeedo-Yamaha, Honda R&D, Genevos, Navalt, Kempower, ePropulsion, Vita Power, CATL i Kreisel. Jover destaca, a més, el Port de Barcelona, per ser "una de les infraestructures líders a nivell mundial", "tenir una visió clara" i oferir-se com a camp de proves al camí a seguir cap a la descarbonització.
Notícies relacionadesLa millor plataforma
"El 60% de les noves tecnologies de propulsió, bateries i emmagatzematge són a Europa", raó per la qual l’associació es va plantejar el seu canvi d’ubicació. A Barcelona, ciutat amb una aposta molt ferma per l’economia blava, "creiem que la IEMA tindrà la millor plataforma per desenvolupar plenament el seu potencial i abordar la seva agenda internacional", manté Jover, que destaca la construcció l’any que ve a la ciutat del Parc de Tecnologia Marítima, així com els 25.000 metres quadrats que el BlueTechPort destinarà, abans de l’any 2027, a empreses dedicades a la innovació portuària i al sector nàutic.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos