MOBILITAT

Rodalies va tenir 600.000 viatgers més a l’octubre tot i el tall de l’R3

Renfe afirma que el 20% dels 16.000 usuaris de l’R3 van deixar d’utilitzar la línia. Un centenar de trens van arribar més de 15 minuts tard.

Rodalies va tenir 600.000 viatgers més a l’octubre tot i el tall de l’R3

EPC

2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Rodalies va registrar 9,3 milions de viatgers a l’octubre, 600.000 més respecte al mes anterior, malgrat el tall de la línia R3, segons les últimes dades publicades per Renfe. L’Informe mensual de puntualitat de l’operadora indica que l’últim mes va superar àmpliament els 8,7 milions de setembre. Va millorar fins i tot les xifres de viatgers de principis d’any, amb nou milions de passatgers al gener. Una quantitat que va anar creixent progressivament mes rere mes fins a arribar als 10 milions el maig, que es van mantenir gairebé fins al juliol i a la qual des d’aleshores no s’ha tornat a arribar.

L’operadora inicialment va publicar les dades indicant un important retrocés en el nombre de viatgers. A preguntes d’aquest diari, la informació ha sigut corregida amb una actualització que assenyala aquest augment de passatgers. D’altra banda, l’octubre va ser el mes en què van circular més trens en tot l’any a Rodalies. Renfe va programar 21.156 trens els 31 dies d’octubre, ni més ni menys que 474 trens més que el mes anterior.

Tall de l’R2 Sud

L’augment d’usuaris a la xarxa contrasta amb la important pèrdua de viatgers que ha registrat amb el tall de la línia R3 entre Barcelona i la Garriga per les obres de desdoblament de la via. De fet, en l’avaluació que va realitzar passat el primer mes de la interrupció del servei, Renfe va afirmar que el 20% dels 16.000 usuaris de l’R3 han deixat d’utilitzar la línia ferroviària i han optat per altres mitjans de transport. No obstant, en el còmput general el servei de Rodalies ha guanyat viatgers respecte a setembre, quan també hi va haver alteracions en el funcionament habitual per obres d’actualització de la infraestructura. Entre el 22 i el 28 de setembre es va tallar la línia R2 Sud i els serveis Regionals també cap al sud entre Gavà i Sitges.

Les dades corresponents a octubre quan a compliment horari reflecteixen una lleu millora en l’acompliment del servei respecte al mes anterior. Sobre les circulacions programades, es van cancel·lar 634 trens (807 al setembre).

Notícies relacionades

La meitat dels trens no van complir el seu horari a l’arribar a les estacions, si bé la puntualitat al destí final, a causa de la recuperació del temps perdut durant el viatge, va ser del 99,3%, molt millor també que el setembre, quan el 5% arribava amb retard. El retard mitjà de tots els trens en el destí final va ser el millor registrat en tot l’any, de només 0,2 minuts. No obstant, posant el focus només en els que sí que van arribar tard, el retard mitjà de tots va ser de 18,3 minuts. Tot i que encara significatiu, va ser el tercer menor de l’any.

Un centenar de trens va arribar més de 15 minuts tard. El retard mitjà va ser de 18,3 minuts. Va ser el tercer menor retard mitjà de l’any, ja que la majoria de mesos del 2025 s’ha superat aquesta xifra.