SALÓ DEL CARAVÀNING a LA FIRA DE BARCELONA
Catalunya lidera la febre per les autocaravanes
El sector de les autocaravanes i càmpers marca la fita històrica dels 1.000 milions de facturació a Espanya l’últim any, segons l’Associació Espanyola de la Indústria del Caravàning (Aseicar).

Passar les vacances en una caravana torna a estar de moda. Però no abans. Fa només dues dècades, els catalans solien passar l’estiu al càmping. Ara es prefereix viatjar amb la casa a sobre en comptes de quedar-se en un lloc fix.
El sector de les autocaravanes i càmpers ha marcat la fita històrica dels 1.000 milions de facturació en el mercat espanyol l’últim any, segons l’Associació Espanyola de la Indústria del Caravàning (Aseicar). La dada inclou tant la venda de models com els serveis de lloguer, pàrquings, recanvis i accessoris. La compra de noves unitats ha pujat de manera considerable l’últim any malgrat no sobrepassar els nivells del 2021, si bé la facturació rècord es deu també al gran auge de l’arrendament, així com les vendes del mercat de segona mà, que tripliquen les noves.
Catalunya encapçala clarament el mercat i representa el 25% de les noves matriculacions. Ni tan sols va notar el lleu retrocés del sector el 2022 i 2023 a causa de la pandèmia. El lideratge català s’exhibirà novament amb el Saló del Caravàning, un esdeveniment de gran repercussió que se celebra des del 2018. Des d’avui fins al 19 d’octubre al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona.
Fins a inicis del 2000 es compraven caravanes que s’enganxaven al cotxe com un remolc. Però des d’aleshores s’ha anat canviant progressivament cap a les autocaravanes i les càmpers. "La societat ha canviat. Busquem llibertat, flexibilitat i contacte amb la naturalesa. L’autocaravana i la càmper permeten viatjar sense horaris, allotjar-se sense necessitat de programació i poder improvisar", explica la presidenta del Gremi de Comerciants del Caravàning de Catalunya, Susana Colom.
La pandèmia va marcar un punt d’inflexió en el canvi cap a la nova manera de viatjar, un moment en què es va començar a buscar espais oberts i entorns naturals, una tendència que fa molt temps que ja practiquen els francesos i els alemanys.
Nou perfil
El perfil dels aficionats també s’ha diversificat. Al públic principalment familiar se sumen ara joves viatgers, aventurers i amants de l’esport. També irrompen en aquest mercat els nòmades digitals, que són persones que poden treballar des de qualsevol lloc i que passen alguns mesos de l’any viatjant en càmper o autocaravana i que es connecten a l’ordinador durant la jornada laboral.
"Hi ha vehicles per a totes les opcions i pressupostos", expliquen des de Gremcar. Les opcions són variades: les autocaravanes són les més grans, les càmpers són furgonetes comercials amb interiors que permeten personalitzar-les segons l’ús que se li vulgui donar, i les urban vans són les que inclouen un sostre elevat.
Si bé la crisi que es va viure a Espanya entre 2008 i 2012 va repercutir directament en el consum i el turisme, el sector es va recuperar ràpidament al ressorgir amb noves empreses. Des de fa set anys, el Saló del Caravàning mostra l’hegemonia de Catalunya en aquest sector i ha aconseguit posicionar-se com a lloc de referència tant per a la indústria com per als usuaris de les autocaravanes i càmpers, que en l’edició d’aquest any podran trobar una exposició amb més de 700 models.
La inflació i els problemes de proveïment de components que van afectar la indústria de l’automoció arran de la pandèmia també van repercutir en el sector de les autocaravanes. Però actualment "existeix una moderació dels preus", explica Colom, un factor al qual se suma que "el sector està de moda". Així, admet que aquest any es viu "un bon moment" en el mercat.
Notícies relacionadesAmb la popularització del turisme amb autocaravana apareixen noves empreses dedicades al lloguer que permeten als usuaris viure una experiència puntual per unes vacances sense haver de convertir-se en propietaris d’aquesta mena de vehicles. Es disparen també les activitats vinculades a la camperització, és a dir, la personalització de la furgoneta per convertir-la en una càmper. El sector inclou, a més, empreses amb pàrquings (una cinquantena a Catalunya), àrees de pernoctació, venda d’accessoris i equipament de vehicles en botigues físiques i online, així com tallers d’instal·lació.
La mentalitat viatgera a Catalunya ha fet que tradicionalment estigui al capdavant d’aquest mercat, seguint el camí europeu. Però l’auge del sector està arribant a altres comunitats autònomes, on també estan apareixent nous negocis.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Intestí i cervell Nous estudis connecten la microbiota amb la salut mental: «ja hi ha psiquiatres que recepten probiòtics»
- Desigualtat econòmica El nou municipi de Barcelona en el top 3 dels més rics de Catalunya: té més de 66.000 euros de renda personal anual
- Polítiques d’estrangeria El Govern expulsa 10 estrangers reincidents cada setmana a Catalunya
- Prestigiós guardó María Corina Machado arrabassa a Donald Trump el Nobel de la Pau
- Apunts polítics de la setmana ¿Què vol Feijóo que passi amb Sánchez al Senat?
- Els joves normalitzen la teràpia mentre els adults continuen veient-la com un recurs per a casos greus
- Desigualtat econòmica El nou municipi de Barcelona en el top 3 dels més rics de Catalunya: té més de 66.000 euros de renda personal anual
- Entendre-hi més Joan Estrada: «Després de morir Franco a la Rambla es va armar la revolució i passava de tot»
- JUDICI PER VIOLÈNCIA MASCLISTA «Era per donar-los una vida millor»: així justifica un home haver matat la seva dona i la seva filla de sis anys