Pacte PSC-ERC

BCN llança la Casa de la Creació Digital per impulsar el català

L’Ajuntament s’alia amb 3Cat, Betevé i Accent Obert per donar suport a joves ‘influencers’ locals amb un espai fix a les Glòries.

Barcelona Activa acompanyarà amb orientació pràctica la incubació de projectes

BCN llança la Casa de la Creació Digital per impulsar el català
2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Barcelona estrena un espai innovador per fomentar l’ús del català entre els joves de la ciutat. La nova Casa de la Creació Digital en català de Barcelona és fruit d’un pacte entre el govern municipal del PSC i el grup d’ERC, en l’oposició, en el marc dels acords entre les dues formacions per al pressupost 2025 i la comissió sobre la llengua que van presidir els republicans. La iniciativa comptarà amb uns 3 milions d’euros de pressupost per als pròxims dos anys (2026-2027) i s’establirà als baixos de l’Illa Glòries, el gran bloc de pisos públics de la plaça de les Glòries.

Ahir es van donar a conèixer els primers detalls del projecte, que arrenca ja amb un emplaçament provisional al Convent, l’equipament de Barcelona Activa dirigit al públic jove al carrer Comerç de Ciutat Vella. La ubicació temporal respon a les obres que requereix la seu definitiva, que es presentaria el pròxim 20 de novembre amb activitats especials per a creadors i públic general. Els impulsors preveuen que estigui en ple funcionament el 2026. L’oficina "oferirà serveis a creadors i creadores en via de consolidació, però també treballarà per detectar i covar nou talent", indica el consistori. L’objectiu és fer aflorar el talent en català i que el públic jove tingui al seu abast continguts atractius i plurals en català, adaptats als nous hàbits de consum.

Les televisions públiques 3Cat i Betevé i l’entitat Accent Obert s’hi afegeixen també com a membres impulsors. 3Cat aportarà ajudes a la producció, formació, mecenatge i finestres de distribució, en sintonia amb estratègies que ja té en marxa com el canal EVA o els Premis Crit. Betevé posa a disposició la seva infraestructura i el bagatge per a la cocreació de continguts de televisió, ràdio i digitals i per sumar audiències.

Finalment, Accent Obert, una associació de catalanoparlants dins del món digital, s’ha fet càrrec de la conceptualització de la Casa després d’elaborar un diagnòstic del sector i també un model enfocat a aconseguir un sector professional viable, "promovent el talent i creant ocupació". En el seu currículum de foment de la llengua hi ha projectes com el domini .cat, Llista, Premis CRIT, Galàxia o l’Aliança per la presència digital del català. Barcelona Activa, amb una àmplia experiència en assessoria a l’emprenedoria, acompanyarà la incubació de projectes de creació de continguts mitjançant orientació pràctica sobre aspectes legals i administratius i oportunitats de networking.

Notícies relacionades

Bon equip

El tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Vivenda i Turisme, Jordi Valls, va destacar l’ambició del projecte, juntament amb la comissionada d’Ús Social del Català, Marta Salicrú. Va destacar el bon equip sorgit en els preparatius: "Ens hem trobat un grup de gent i d’institucions que creiem en el projecte, hi treballem i intentem construir-lo de manera ràpida i il·lusionant, perquè hi veiem molt potencial". Va defensar que "el català és una llengua de primera visió", per la qual cosa cal "anar a l’ofensiva i no a la defensiva".

Temes:

+Digital