La retirada d’Avlo encareix un 40% l’alta velocitat Madrid-Barcelona
Segons assenyala un estudi de Trainline, el preu és el factor principal de decisió per al 80% dels viatgers que es decanten pel tren.

La supressió del tren low cost de Renfe al corredor d’alta velocitat que uneix Madrid i Barcelona ha encarit de manera molt notable els bitllets. Viatjar al setembre va ser un 40% més car que en el mateix període de l’any anterior, segons va indicar ahir la plataforma de venda de bitllets de tren i autobús Trainline.
Renfe va decidir a l’agost suprimir el seu servei Avlo del corredor d’alta velocitat entre Madrid i Barcelona quatre anys després de la seva posada en marxa, la seva oferta low cost caracteritzada per oferir bitllets més barats que els trens AVE tradicionals. Segons les últimes dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) el cost mitjà per bitllet és de 63 euros, respecte als 52 euros del setembre del 2024. L’últim augment trimestral del 15% encara no recollia l’impacte de la desaparició de l’Avlo.
Trainline va presentar ahir l’informe Connectant Europa: hàbits i expectatives del viatger amb tren i que situa Barcelona com a hub ferroviari i porta d’entrada a la península Ibèrica. No obstant, el director general a Europa de la companyia, Pedro García, va explicar que només un 47% dels usuaris del tren coneix que és possible viatjar entre fronteres a través de la xarxa ferroviària, amb connexions com les que comuniquen la capital catalana amb Marsella, Lió i Perpinyà. García va lamentar la supressió, coincidint amb la pandèmia, de la connexió entre Madrid i Lisboa, que s’espera recuperar el 2030, i va indicar la necessitat d’una adequada connexió amb París, un servei només operat per SNCF.
El preu és el factor principal de decisió per al 80% dels viatgers que es decanten pel tren. No obstant, "la puntualitat i la comoditat també són claus", va afegir l’executiu de Trainline. Però a Espanya "la puntualitat s’ha deteriorat en els últims anys, va afirmar, si bé va afegir que "amb més inversions en nous trens i infraestructures es pot resoldre".
Les dades internes de Trainline mostren un fort creixement de la demanda des de i cap a la capital catalana durant els últims mesos. Entre les destinacions més destacades des de Barcelona es troben Lió (+118%), Sevilla (+113%) i València (+90%). Pel que fa a les connexions transfrontereres, París (+38%) i Narbona (+6%) se afegeixen a Lió com a principals pols de creixement.
El procés de liberalització i l’augment de la competència ha disparat l’increment de passatgers i ha tingut efecte directe en la reducció de preus tant a Espanya com a tot Europa, segons va constatar Trainline. n
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La Generalitat es querella contra Pàmies per la ‘teràpia del lleixiu’
- Polèmica TV3 retarda l’emissió de ‘Bestial’, el programa de Bibiana Ballbè, després de la pluja de crítiques
-
Ofert per
- El conflicte del Pròxim Orient Israel excarcera i deporta els quatre primers membres de la Flotilla
- El sistema energètic La falta de control de tensió va originar la gran apagada, segons l’informe europeu
- El cas més insòlit de fallida: va guanyar un sorteig de milers d’euros a la setmana i ara està arruïnat
- DGT Aquesta és la pregunta més fallada de l'examen teòric del carnet de conduir
- Canvis demogràfics L’Espanya sense nens: 460 pobles es queden sense menors en edat escolar
- Opinió 25 anys i un dia
- Gira de comiat El primer gran concert de Sabina a Barcelona va estar a punt de suspendre’s: «Va ser un dia sinistre»