L’oposició a ampliar l’aeroport continua creixent

El rebuig de restringir el cotxe al centre ha augmentat vuit punts en un any i avui només ho aproven les esquerres

Aviones despegando y aterrizando en el aeropuerto de El Prat de Barcelona.

Aviones despegando y aterrizando en el aeropuerto de El Prat de Barcelona. / Zowy Voeten

1
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

L’estat dels carrers de Barcelona i com moure-s’hi són potser el debat ciutadà més ric de la ciutat, encoratjat per les nombroses actuacions i obres recents que tenen com a protagonistes el transport públic, el vehicle privat o les infraccions. Potser per això, l’enquesta del GESOP dibuixa una divisió superior en aquest camp que en àmbits com la vivenda o el turisme.

Si bé hi ha alguns consensos molt clars, com perseguir l’incivisme, i altres de bastant folgats, com el tramvia per la Diagonal, algunes polítiques generen encara importants reticències. Convertir en zona de vianants més carrers i cobrir la Ronda de Dalt aconsegueix llum verda, sense furor. Les intervencions més discutides són continuar limitant el cotxe al centre i ampliar l’aeroport.

De les 12 polítiques barcelonines per les quals ha preguntat el sondeig, realitzat aquest mes de setembre del 2025, el creixement de l’aeròdrom del Prat és l’únic que suspèn amb un 41,3% de partidaris i un 50,6% de detractors. Els enquestats que s’oposen a l’obra creixen deu punts respecte al 2024, quan l’estudi també va preguntar per aquesta qüestió.

No obstant, segons el record de vot en les eleccions municipals del 2023, les respostes són diametralment oposades. Només un 17,6% de votants d’Ada Colau acceptaria ampliar l’aeroport. En canvi, ho avalen vuit de cada deu afins a Daniel Sirera. Tant en l’electorat de Junts com en el del PSC, el resultat és gairebé d’empat: una mica més d’un 50% és pro ampliació i sobre un 40% s’hi oposa.

Notícies relacionades

Perquè Barcelona perseveri en les pacificacions sense polèmica haurà de dominar molt bé el relat, perquè no rep el mateix suport la idea de "convertir en zona de vianants carrers" que "limitar l’ús del cotxe privat en el centre", tot i que una mateixa obra pot suposar les dues coses. La primera fórmula rep l’aval del 63,5% dels enquestats, mentre que la segona només del 54,4%.

En altres paraules, el rebuig puja deu punts en funció de l’enunciat. BComú és l’únic target de votants invariable davant la definició, amb més del 80% de partidaris en els dos casos. L’oposició a restriccions al centre ha crescut vuit punts en un any i avui només les aproven les esquerres.