Visita de l’alcalde al pròxim orient
Barcelona duplica la seva aportació a la UNRWA per a ajuda als palestins
Collboni, des dels magatzems humanitaris a Amman (Jordània), anuncia que la contribució anual arribarà als 400.000 euros. "El meu veto d’entrada a Israel és anecdòtic, el més greu és que no entrin camions a Gaza", assegura.
«La situació humanitària és desesperada», diu el portaveu de l’agència de l’ONU

L’Ajuntament de Barcelona duplicarà la seva aportació econòmica a l’Agència de les Nacions Unides per als Refugiats Palestins al Pròxim Orient (UNRWA) fins a arribar als 400.000 euros anuals. L’objectiu és reforçar la cooperació directa amb Gaza a través de l’agència, amb qui manté un conveni de col·laboració, en un moment extremadament complicat pel bloqueig d’ajuda humanitària a la Franja. L’anunci el va fer l’alcalde Jaume Collboni des dels magatzems humanitaris de l’agència a Amman (a Jordània), en el marc del seu viatge oficial al Pròxim Orient que va iniciar diumenge.
"La situació que es viu és desesperada perquè s’ha bloquejat l’ajuda humanitària i més de 6.000 camions no poden entrar", va alertar l’alcalde en declaracions als periodistes des d’un d’aquests magatzems, que també va poder visitar EL PERIÓDICO. L’increment de la contribució que el consistori farà a la UNRWA anirà dedicat a la compra de medicines i aliments, i al suport sanitari de nens amb discapacitat. Un programa que aprofitarà per visitar avui, en un gest més de denúncia i de "suport als territoris ocupats".
Després d’aterrar diumenge a Amman, Collboni va visitar ahir dos dels sis magatzems que la UNRWA té a Jordània, junt amb la tinenta d’alcaldia responsable de les àrees de Relacions Internacionals i Drets Humans, Maria Eugènia Gay, i l’ambaixador d’Espanya a Jordània, Miguel de Lucas González. Estan atapeïts de caixes amb roba, menjar i medicines, entre altres materials, que no poden ser enviats a Gaza pel bloqueig humanitari que exerceix Israel. "Hi ha una situació humanitària absolutament desesperada sobre el terreny, i més ara que s’ha declarat oficialment la situació de fam per les Nacions Unides. Tot i així no podem fer arribar aquesta ajuda", va lamentar el portaveu de la UNRWA, Jonathan Fowler.
Junt amb l’alcalde barceloní, Fowler va explicar que el material que tenen a Jordània equival a unes 900 càrregues de camió de subministraments humanitaris, "una situació similar a la d’Egipte". En total, l’agència de les Nacions Unides té 6.000 càrregues que "podrien començar a entrar immediatament si es permetés". "Estan només a uns quilòmetres de persones que s’estan morint de gana", insisteix Fowler, que precisa que no només és menjar sinó també mantes, tendes de campanya, materials de neteja i articles d’higiene personal.
Malgrat el bloqueig d’Israel, l’aportació econòmica de Barcelona serà una gran ajuda per a l’organisme, que s’enfronta a una dificilíssima situació financera sense capacitat de poder planificar més enllà del setembre per la desena de països que han anat reduint el seu finançament gradualment. No obstant, els queda l’esperança dels països que l’han incrementat, com Espanya, Bèlgica, Irlanda i, més enllà d’Europa, l’Iraq o Algèria. Per això, lamenta que estan en "la pitjor situació" que s’ha viscut mai perquè és una triple crisi: humanitària, política i financera.
Collboni va poder conèixer de primera mà el sistema de gestió d’estocs i logística del magatzem amb la intenció de poder continuar garantint l’ajuda humanitària. Barcelona ha desenvolupat històricament una intensa cooperació tècnica directa amb Gaza especialment a través de la UNRWA. Actualment, la ciutat finança amb 300.000 euros un projecte de distribució d’aliments i el 2024 ja va duplicar la seva contribució anual fins a 190.000 euros. Aquesta és la xifra que ara es duplica.
Enfortir el vincle
L’alcalde va insistir que la missió de cooperació que lidera aquests dies al Pròxim Orient no té per objectiu parlar del conflicte, sinó precisament "anar sobre el terreny i ajudar". El seu viatge oficial contemplava una primera part a Jerusalem i les ciutats palestines de Betlem i Ramal·lah, a les quals no va poder anar pel veto d’Israel a entrar al país. Tot i així, va poder reprendre el seu viatge i també es va reunir ahir amb l’alcalde d’Amman, Youssef al-Shawarbeh, amb l’objectiu d’enfortir el vincle entre les dues ciutats i renovar el seu acord de cooperació.
Avui continuarà el seu viatge coneixent un altre dels projectes cofinançats per l’Ajuntament de la capital catalana.
Notícies relacionadesCollboni es va referir ahir al veto israelià que li va prohibir divendres passat viatjar a Tel-Aviv. Segons ell, la revocació del seu permís és "anecdòtica". "El més greu és que hi hagi camions d’ajuda humanitària que no puguin entrar a la Franja de Gaza", va expressar l’alcalde, que només ha pogut fer la segona part prevista del seu viatge, a Jordània.
En el recorregut pels magatzems de la UNRWA, Collboni va reconèixer que "hi havia alguna possibilitat" que se li impedís entrar a Israel. "Però no sabíem que seríem tan importants. Demostra la importància i la rellevància que té el posicionament polític de Barcelona", va dr. Com ja va afirmar en un missatge al seu Instagram després del veto d’Israel, aquesta decisió de no deixar-lo entrar "reforça el compromís de Barcelona amb el poble de Palestina".
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Perfil Verónica Echegui, l’actriu que va saber desmarcar-se de la Juani per construir-se una carrera
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%