Les obres a l’L4 tornaran a tallar la línia a la tardor

TMB preveu que el servei quedi suspès durant tres o quatre dies entre les parades d'Urquinaona i el Besòs o la Pau durant el pont de la Constitució

Unos viajeros observan el mapa de la Línea 4 del metro en la parada de Bogatell, en Barcelona.

Unos viajeros observan el mapa de la Línea 4 del metro en la parada de Bogatell, en Barcelona. / ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les interrupcions amb què part de les rutes del metro queden fora de servei a causa d'obres són rutina des de fa anys a Barcelona en dates festives i períodes habituals de vacances per a la majoria. Al marge de dues parades afectades des del juny a la Línia 11 per reformes, la Línia 4 concentra la principal pausa amb set estacions en què els trens no transiten aquest estiu, època on sempre s'obre un parèntesi en alguns punts del suburbà barceloní. El trajecte complet a la L4 es recobrarà al setembre, però no serà per gaire temps: Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té en perspectiva un altre tall més de circulació a la línia groga abans de finals d'any.

La companyia preveu que el pas de combois s'aturi entre les parades d'Urquinaona i la Pau durant tres o quatre dies coincidint amb el pont de la Constitució, entre el 6 i el 8 de desembre. Durant aquestes dates, la circulació a la L4 quedarà suspesa en principi a 11 estacions -la meitat de les que composen la línia- i es mantindrà entre Passeig de Gràcia i Trinitat Nova.

En tot cas, TMB explica que "encara s'està treballant en la planificació dels treballs per intentar que el tall total del servei afecti només d'Urquinaona a Besòs". Si fos així, es mantindria l'enllaç entre el Besòs i l'intercanviador de La Pau. Tot i que els separa només una parada, és un enllaç freqüentat per fer transbordament amb la L2.

L'afectació a la L4 a finals de la tardor que ve es deu a una nova tanda d'obres. En aquest cas, el tram quedarà sense servei per executar diferents treballs de senyalització, corresponents al sistema de control de trens basat en comunicacions. TMB al·lega que els canvis “permetran incrementar la fiabilitat del servei en aquest tram”, que abasta des d'un extrem de Barcelona al centre de la ciutat.

La interrupció durant el pont de desembre és l'única que TMB augura a la xarxa de metro des de començament d'any després de les afectacions d'aquest estiu. La companyia corregeix així la planificació que figurava al pressupost i el programa d'inversions per al 2025, en què preveia dos talls durant la tardor. D'una banda, preveia que els trens no cobrissin el tram entre Bogatell i La Pau durant unes dues setmanes. A banda, es contemplava una altra possible suspensió del servei de tres dies entre Bogatell i Barceloneta. En un primer moment, la companyia va explicar a EL PERIÓDICO que les dues alteracions tindrien lloc abans d'acabar l'any, però finalment ha rectificat els plans.

Reforma per 7,2 milions d'euros

El Departament de Territori s'encarregarà de la reforma entre Bogatell i Barceloneta. La conselleria ha informat que, en principi, es va planificar que els trens no transitessin entre tres parades, però després es va comprovar que es podien fer les mateixes obres a la nit, sense paralitzar el pas de combois. Aquestes tasques nocturnes sense afectació al servei corresponen a la segona fase de les adequacions perquè l'estació de Ciutadella-Vila Olímpica sigui accessible per a persones amb mobilitat reduïda. Territori confia que la remodelació es farà al setembre.

A diferència de les pauses d'aquest estiu i el desembre que ve per remodelacions que competeixen a TMB, les millores d'accessibilitat corresponen al Departament de Territori de la Generalitat. La conselleria ha confiat les obres per adaptar la parada de Ciutadella-Vila Olímpica a persones amb discapacitat a l'empresa pública Infraestructures.cat, per un total de 7,2 milions d'euros i un termini d'execució de 19 mesos.

El pla contempla instal·lar tres ascensors (un del carrer al vestíbul i dos del vestíbul a les andanes), estendre una passarel·la per sobre de les vies que connecti amb els elevadors, facilitar l'entrada als combois alçant l'andana i desplegar un itinerari per a invidents amb paviment tàctil diferenciat. El primer tram per condicionar l'estació de Ciutadella-Vila Olímpica va començar l'any passat i la circulació de trens es va paralitzar durant cinc dies de la Setmana Santa del 2024 entre Bogatell i Barceloneta per feines de preparació.

Estacions sense ascensors

A la xarxa de metro de Barcelona hi ha vuit estacions pendents d'adaptar-se amb ascensors i altres instal·lacions adequades per a viatgers amb mobilitat reduïda. A més de Ciutadella-Vila Olímpica, les obres estan iniciades a les parades del Clot (L1 i L2) i Verdaguer (L4 i L5). Precisament, els trens de la L2 passen sense aturar-se fins diumenge per l'andana de Clot en direcció a Paral·lel, tancada al públic aquesta setmana per continuar amb les obres d'accessibilitat començades fa un any a l'intercanviador.

Notícies relacionades

D'altra banda, la remodelació del vestíbul i les andanes de la L5 de la Plaça de Sants està pendent d'adjudicar-se, mentre que la dels espais de la L1 a la mateixa parada estan en procés de redactar-se el projecte. El pla per reformar Urquinaona (L1 i L4) està encarregat.

Abans del tall que TMB programa per a la tardor, haurà de finalitzar primer tots dos en marxa aquest estiu. Els trens no es desplacen entre Verdaguer i Trinitat Nova des del 25 de juny. La circulació entre Verdaguer i Maragall es restablirà l'1 de setembre. La L4 al complet tornarà a estar operativa de cap a cap a partir del 7 de setembre, quan la normalitat retornarà també a la L11.