Les obres a l’L4 tornaran a tallar la línia a la tardor

Al setembre es recobrarà el trajecte ara aturat, però abans de desembre es deixaran sense servei els trams entre Bogatell i la Pau i entre Bogatell i Barceloneta.

Unos viajeros observan el mapa de la Línea 4 del metro en la parada de Bogatell, en Barcelona.

Unos viajeros observan el mapa de la Línea 4 del metro en la parada de Bogatell, en Barcelona. / ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les interrupcions amb què una part de les rutes del metro queden fora de servei a causa de les obres són una rutina des de fa anys a Barcelona en els períodes habituals de vacances.

A banda de dues parades afectades des de juny a la Línia 11 per reformes, la Línia 4 concentra la principal pausa, amb set estacions en què els trens no transiten aquest estiu, època en què sempre s’obre un parèntesi en alguns punts del suburbà barceloní. El trajecte complet a l’L4 es recobrarà al setembre, però no serà per gaire temps: Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té en perspectiva dos talls més de circulació a la línia groga durant la pròxima tardor. D’acord amb el pressupost i amb el programa d’inversions de TMB per al 2025, la companyia preveu que el pas de combois s’aturi entre Bogatell i la Pau al llarg d’unes dues setmanes i planifica una altra suspensió del servei de tres dies entre Bogatell i Barceloneta.

Segons assenyala el document, les dues alteracions s’esperen per a algun moment de la tardor o el pont de la Constitució, entre el 6 i el 8 de desembre. L’empresa pública confirma que els talls estan pressupostats perquè es portin a terme aquest any, si bé afegeix que encara no hi ha dates concretes per a les dues interrupcions.

Una nova tanda d’obres es portarà a terme després de les pròximes afectacions a l’L4. La més prolongada, que durarà al voltant de mig mes, deixarà set parades sense trànsit de trens entre Bogatell i la Pau. En aquest tram, es faran "treballs de senyalització i infraestructura de via", apunta TMB. Durant la intervenció, el circuit de l’L4 es reduirà a la tirada compresa entre Bogatell i Trinitat Nova.

El tall més breu entre Bogatell i Barceloneta afecta tres parades per emprendre la segona fase de les adequacions perquè l’estació de Ciutadella-Vila Olímpica sigui accessible per a persones amb la mobilitat reduïda. Coincidint amb les tres jornades d’obres, el recorregut de l’L4 quedarà dividit en dos: d’una banda, el metro funcionarà de la Pau a Bogatell i, de l’altra, de Barceloneta a Trinitat Nova. Al mig, la parada de Ciutadella-Vila Olímpica quedarà tancada al públic.

A diferència de la interrupció que hi haurà entre Bogatell i la Pau per remodelacions que competeixen a TMB, les millores d’accessibilitat corresponen al Departament de Territori de la Generalitat. La conselleria ha confiat les obres per adaptar la parada de Ciutadella-Vila Olímpica a persones amb discapacitat a l’empresa pública Infraestructures.cat, per un total de 7,2 milions d’euros i un termini d’execució de 19 mesos.

El pla preveu instal·lar tres ascensors, estendre una passarel·la per sobre de les vies que connecti amb els elevadors, facilitar l’entrada als combois alçant l’andana i desplegar un itinerari per a invidents amb paviment tàctil diferenciat. El primer tram per condicionar l’estació de Ciutadella-Vila Olímpica va començar l’any passat i la circulació de trens ja es va paralitzar durant cinc dies de la Setmana Santa del 2024 entre Bogatell i Barceloneta per treballs de preparació. La suspensió en el mateix tram es repetirà els pròxims mesos per completar les obres.

Estacions sense ascensors

A la xarxa de metro de Barcelona queden vuit estacions pendents d’adaptar-se amb ascensors i altres instal·lacions adequades per a viatgers amb mobilitat reduïda. A més de Ciutadella-Vila Olímpica, les obres estan iniciades a les parades del Clot (L1 i L2) i Verdaguer (L4 i L5). Precisament, els trens de l’L2 passen sense aturar-se fins diumenge per l’andana de Clot, que aquesta setmana està tancat al públic per seguir amb les obres d’accessibilitat començades fa un any a l’intercanviador.

Notícies relacionades

D’altra banda, la remodelació del vestíbul i les andanes de l’L5 de Plaça de Sants encara està pendent d’adjudicar-se, mentre que la dels espais de l’L1 a la mateixa parada estan en procés de redactar-se el projecte. El pla per reformar Urquinaona (L1 i L4) està encarregat.

Abans dels talls que TMB programa per a la tardor, hauran d’acabar primer els dos en marxa aquest estiu. La circulació entre Verdaguer i Maragall es restablirà l’1 de setembre. Tota l’L4 tornarà a estar operativa de punta a punta a partir del 7 de setembre, quan la normalitat retornarà també a l’L11.