Transport públic
El metro de Barcelona retirarà més de 700 màquines de venda de targetes per evitar ciberdelictes
TMB, que invertirà fins a 27,3 milions en la substitució, avisa de l’«elevat grau d’obsolescència» per desfer-se de 495 terminals en servei i 266 inoperatives
Les obres a l’L4 del metro de Barcelona tornaran a tallar la línia dues vegades aquesta tardor

Tres máquinas de venta de tarjetas de metro en la parada de Bogatell, en Barcelona. /
Les màquines de venda de targetes de metro de Barcelona estan envellides i exposades a pirates informàtics, segons admet Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’empresa pública té en perspectiva reemplaçar centenars d’expenedors de títols de transport que detecta desactualitzats en 108 estacions de sis línies de la xarxa subterrània, totes excepte l’L9 i l’L10. Arrosseguen «un elevat grau d’obsolescència» que «comporta diverses problemàtiques que afecten tant la seguretat com la funcionalitat de les màquines», exposa la companyia en un informe inclòs en el procés de contractació obert per adquirir i instal·lar nous equips.
TMB preveu invertir com a màxim 27,3 milions d’euros en lasubstitució de terminals, alhora que projecta reduir el nombre de màquines en funcionament al metro, a causa de l’expansió de la T-mobilitat i la digitalització dels títols de transport. D’aquesta manera, es passarà de comptar amb 761 unitats (de les quals 495 estan operatives i 266 fora de servei) a una dotació de 290 dispositius com a mínim o 397 com a màxim. El desfasament que acusen els aparells «comporta riscos significatius» per augment d’incidències, limitacions a adaptar-se a noves modalitats de venda i validació de títols i, també, per insuficiències en ciberseguretat.
El dictamen amb què TMB justifica la despesa per emprendre el relleu generalitzat afirma que el sistema és « vulnerable a possibles atacs i fallades» per no estar al dia. «Els sistemes operatius en funcionament han deixat de rebre suport per part dels fabricants, cosa que implica la falta d’actualitzacions crítiques de seguretat», assenyala l’empresa de transport públic. En aquest sentit, adverteix que «la vulnerabilitat davant de ciberatacs s’incrementa, i això posa en risc la seguretat de les dades i la disponibilitat del servei».

Un tren a l'estació de Bogatell, a la Línia 4 del metro de Barcelona. /
Encara més, TMB parla de «possibles vulnerabilitats explotables que podrien comprometre la integritat del sistema» que permet adquirir targetes i recarregar-les. Més concretament, adverteix del «risc de frau o manipulacions indegudes en el sistema de pagament». Al seu torn, reconeix la «no conformitat» dels expenedors «amb els estàndards actuals de seguretat i protecció de dades».
Sense recanvis
Una altra deficiència que la companyia atribueix a les terminals venedores del metro és que s’espatllen amb freqüència, raó que també en motiva la renovació. «Els components electrònics i mecànics de les màquines han arribat al final del seu cicle de vida», afirma l’informe, en què la firma desgrana les raons per assumir el desemborsament milionari. El contracte estarà vigent durant cinc anys, si bé es marca l’objectiu que s’executi en 39 mesos des que s’adjudiqui, cosa que equival a tres anys i tres mesos.
L’empresa pública incideix que, mentre es manca dels últims sistemes del mercat, es dona «un augment de les avaries» i « la dificultat de trobar recanvis». A més d’advertir que té un «impacte directe en la qualitat del servei», TMB alerta del «temps d’inactivitat elevat per avaries» en els dispositius de venda de targetes, «amb uns costos de manteniment i reparació creixents».
A més, la companyia al·lega que les capacitats dels aparells «són limitades i no permeten la implementació de noves funcionalitats necessàries per a la millora del servei». Sobre aquest particular, remarca que el software actual «no permet una integració eficient amb nous sistemes de pagament i tecnologies emergents».
Prestacions inexistents
Les unitats que s’incorporaran a les parades oferiran prestacions inexistents fins ara. Entre d’altres, permetrà pagar per mitjà de Bizum, PayPal i altres aplicacions, subministrarà targetes de plàstic de la T-mobilitat i facilitarà la navegació per a persones invidents mitjançant ordres de veu.

Màquines de venda de títols de transport a la parada de Bogatell, a Barcelona. /
A més, les terminals prestaran la possibilitat que els viatgers contactin amb personal de TMB a través de videotrucades per resoldre dubtes. També incorporarà un xatbot (un programa informàtic amb el qual es pot conversar per escrit) per seleccionar el títol més adequat segons els dies d’estada a Barcelona, la freqüència de viatge o les zones per on es circularà.
A més, TMB justifica la reducció del nombre de màquines per la necessitat d’optimitzar-ne l’ús. La companyia ho vincula a la implantació de mètodes associats a la T-mobilitat que «permetrà el pagament directe a les barreres d’accés mitjançant targetes bancàries sense contacte». Ho associa també a «l’increment de l’ús de dispositius mòbils per a la compra i validació de títols de transport» i a la «tendència general a la digitalització i reducció de la dependència de terminals físics».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Barcelona Metro Transport públic Metro de Barcelona TMB - Transports Metropolitans de Barcelona
- L’única cullerada que has de posar a la rentadora per tenir la roba neta i estalviar en la factura de la llum
- Successos La Guàrdia Civil rescata una dona que va caure d’una moto d’aigua a 3 quilòmetres de la costa de Badalona
- Mort d'un temporer Els presseguers ploren
- "Han deixat els pobles i la gent sols"
- "Vaig creure que no en sortiria amb vida"