Revisió de l’IAE

Barcelona inspecciona la fiscalitat dels pisos turístics: ja ha recaptat 287.031 euros amb les primeres 20 empreses

Barcelona inspecciona la fiscalitat dels pisos turístics: ja ha recaptat 287.031 euros amb les primeres 20 empreses

Ferran Nadeu / EPC

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Barcelona té en el punt de mira l’activitat dels pisos d’ús turístic - (HUT), uns10.300 amb llicència en l’actualitat, per assegurar-se que compleixen amb la fiscalitat que els correspon. A més d’haver anunciat l’eliminació de tots ells el 2028, l’ajuntament està revisant les empreses operadores per comprovar si paguen l’impost d’ activitats econòmiques (IAE) que els correspon. Amb els primers 20 expedients finalitzats ja ha recaptat 287.031 euros, i en els pròxims tres anys culminaràla inspecció a 463 empreses propietàries o explotadores de les dites vivendes.

Segons ha explicat aquest dijous el tinent d’alcalde d’Economia, Jordi Valls, l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) està començant a obtenir els primers resultats del Pla de regularització fiscal al sector turístic 2025-2028: una bateria d’inspeccions per posar al dia l’IAE al sector d’allotjaments turístics, en col·laboració amb l’ATTC (Agència Tributària de Catalunya). D’aquesta manera, es pot verificar si les empreses estan donades d’alta de l'activitat i si paguen el que els correspon per explotar HUTs, sempre que superin ingressos d’un milió d’euros l’any.

Valls ha assenyalat que la mesura forma part de les "polítiques públiques dins de l'àmbit del turisme" i que l'"obligació de l'Ajuntament és inspeccionar i vetllar" pel compliment de les obligacions fiscals locals. Ha evitat parlar de frau fiscal, perquè poden donar-se casos involuntaris o de dades no coincidents. Algunes actes acaben amb "conformitat" i d’altres amb "regularització", ha dit, però els afectats poden presentar recursos.

El pla municipal, en tres fases, suposarà inspeccionar 463 empresas que gestionen 2.281 HUTS i 280 apartaments turístics (en edificis complets). En una primera etapa Generalitat i Ajuntament han pogut creuar les dades de les persones jurídiques censades en epígrafs de l’IAE relacionats amb el lloguer d’immobles i l’hostalatge, ha precisat el consistori. Mentre que en la segona fase – en marxa i fins al 2026 – s’ha procedit al control 99 d’aquelles que tributen IAE i aglutinen 1.300 pisos d’ús turístic , i a 3 més que sumen 105 apartaments més. Fins a data d’avui, ha avançat Valls, amb una vintena d'expedients culminats s’han generat 47 liquidacions que han possibilitat recaptar 287.031,26 euros,i alhora augmentar el padró anual de l’IAE en 79.834,61.

El pla també inclou hotels, apartaments i albergs de persones jurídiques que han pagat l’impost autonòmic d’estada, però l’Ajuntament avui només ha fet balanç de les vivendes de lloguer per dies.

Múltiples objectius

Amb la regularització dels HUTs es pretén verificar la solvència, el compliment de les obligacions fiscals i l'ajust a la legalitat tributària de les empreses que gestionen i lloguen habitatges d'ús turístic. Però a més es pot detectar si s’han fet obres de reforma o instal·lacions sense abonar el corresponent impost o sense les necessàries llicències urbanístiques.

Notícies relacionades

Però entre els seus objectius figura no només assegurar que s’hagi donat l’alta d’IAE en el cas d’empreses amb més d’un milió d’euros de xifra de negoci anual, sinó alhora regularitzar superfícies de HUTS, així com nombre d’allotjaments gestionats per cadascuna, corregir quotes (al canviar l’epígraf de lloguer de vivenda convencional, amb impost nacional, pel de vivenda turística, que és municipal. I també actualitzar el valor cadastral a efectes d’IBI si cal.

El pla inspector 2025-2028 es va activar en el tercer trimestre el 2024 i desplegarà la seva tercera i última fase entre el 2026 i el 2028, la més "contundent", fins a haver inspeccionat la resta d’empreses que es dediquen a aquesta activitat, però que no consten com declarants de cap activitat econòmica a l’AEAT en l’exercici 2023 o a cap relacionada amb l’hostalatge.