Transport públic

Sant Cugat tindrà nou servei d’autobusos urbans

L’Ajuntament encarrega comprar 27 vehicles nous. L’AMB aportarà 17 milions al consistori fins que liciti la nova contracta abans de dos anys.

Es tracta d’«un pas important per millorar la mobilitat», destaca l’alcalde

El alcalde de Sant Cugat en el Mobile World Congres

El alcalde de Sant Cugat en el Mobile World Congres

2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Sant Cugat del Vallès renovarà el servei de busos urbans després de diversos anys patint dèficits en la flota i en les freqüències. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ens competent en transport públic urbà en l’àrea de la capital, i l’Ajuntament de la ciutat han arribat finalment a una entesa que posa fi al conflicte que hi havia obert durant aquest últim any i mig, segons pot avançar EL PERIÓDICO. "És un acord històric", explica a aquest diari l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, que descriu l’aliança com "un pas molt important per millorar la mobilitat de Sant Cugat". El regidor ja parlava d’un "principi d’acord" al gener.

El pacte contempla que abans de dos anys a tot estirar l’AMB assumirà la competència de la contracta dels busos urbans a Sant Cugat, fins ara encara a la teulada del consistori. Si l’AMB no licita el servei en aquest termini, haurà d’abonar al consistori 4,7 milions per any de retard. L’AMB ja ha assumit la competència dels busos en altres ciutats de la segona corona metropolitana com Castellbisbal, Cerdanyola i Barberà del Vallès, on el transport i la seva connexió amb Barcelona ha sigut un històric cavall de batalla.

L’efecte més immediat de l’acord és que el consistori encarregarà a l’actual concessionari del servei, l’empresa Marfina Bus, la compra de 27 busos per renovar la flota. Fonts municipals de Sant Cugat asseguren que "està previst que els nous autobusos entrin en funcionament d’aquí un any". El cost d’aquesta adquisició serà subrogat en el contracte que l’Administració metropolitana acabi licitant, que com en el cas dels altres municipis finançarà el consistori en dos terços i l’AMB en l’altre terç, el corresponent a les millores del servei.

Mentre la licitació del contracte a càrrec de l’AMB no es produeixi, l’Administració metropolitana es compromet a aportar a l’Ajuntament 17 milions d’euros en concepte de costos assumits pel consistori a partir de l’1 de gener del 2024. D’aquests 17 milions, 9,3 corresponen al 2025, 4,6 al 2026 i 3,1 al 2027. El contracte està en situació de pròrroga forçosa des del desembre del 2018.

Notícies relacionades

Final al conflicte obert

Ja queda enrere l’exigència de l’Ajuntament de Sant Cugat a l’AMB perquè li reintegrés uns 20 milions d’euros per haver assumit els costos del servei des que va caducar el contracte municipal a finals del 2028. El nou conveni preveu que seran, en canvi, 17 milions els que l’Ajuntament haurà d’ingressar a càrrec de l’Administració metropolitana per les seves despeses en busos urbans entre el 2024 i l’agost del 2027, quan es complirà el termini perquè l’AMB liciti un nou contracte.