Obres històriques
L’R3 de Rodalies iniciarà al setembre un tall de 16 mesos que començarà pel tram l’Hospitalet - la Garriga
La interrupció començarà el setembre del 2025 i afectarà més de 21.500 viatgers diaris; la doble via no estarà operativa fins al gener del 2027
L’R3 de Rodalies afronta una dècada en «estat d’excepció»

Viajeros del tren, en Centelles, se dirigen a la parada de bus para seguir su camino, durante el corte de la R3, en octubre de 2023 /
Comença el compte enrere per a l’aturada ferroviària més gran que ha viscut la línia R3 de Rodalies. A partir del 27 de setembre del 2025, aquest eix estratègic que connecta l’Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà quedarà interromput durant 16 mesos en un dels seus trams més sensibles: entre Montcada Bifurcació i la Garriga, en ple Vallès Oriental. ¿La causa? Unes obres d’envergadura històrica, el desdoblament de 17 quilòmetres de via única entre Parets del Vallès i la Garriga, i amb una afectació inèdita. Per durada, per complexitat i pel volum de viatgers implicats.
La inversió ascendeix a 68 milions d’euros només per a aquest tram i parteix d’una actuació integral que busca corregir una de les grans assignatures pendents de Rodalies: una infraestructura antiquada, sense capacitat de reacció davant incidències i amb una sola via per on es creuen trens en els dos sentits. En aquest corredor, la mínima avaria pot bloquejar tota la línia.
El tall s’executarà en dues fases de vuit mesos cadascuna, tot i que a la pràctica serà una única desconnexió prolongada que triplica el temps d’afectació de l’anterior gran tall en aquesta línia. Si es compleixen els terminis, els trens tornaran a circular amb normalitat –i per doble via– el gener del 2027.

Sense trens des de l’Hospitalet a la Garriga
Durant els primers vuit mesos, tot el tram entre l’Hospitalet i la Garriga quedarà sense servei. Tot i que les obres es concentren entre Montcada Bifurcació i la Garriga. En aquest tram s’organitzarà el pla alternatiu de busos per carretera.
Renfe suspendrà els trens de l’R3 entre l’Hospitalet i Montcada perquè aquest trajecte ja el cobreix l’R4, a més de diverses línies de metro. Segons fonts de l’operadora, durant les hores punta es reforçarà l’R4 en aquest tram. Les alternatives –R4, metro i busos– hauran d’absorbir els més de 21.500 usuaris diaris, tot i que, com sol passar en aquest tipus d’obres, molts optaran pel cotxe per evitar reajustar els seus hàbits.
A partir del maig del 2026, i fins al gener del 2027, el tall, en la segona fase, es reduirà al tram entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga. Això permetrà reactivar el servei entre l’Hospitalet i Mollet. En aquesta segona etapa, els viatgers afectats es reduiran a uns 12.000 diaris.

Més d’un any sense servei
Inicialment, el tall havia de durar sis mesos. Després es va ampliar a 12. Finalment, en seran 16. ¿El motiu? Coincideix amb les obres a Montcada Bifurcació, una actuació estratègica per a Rodalies. Allà s’estan reordenant vies i andanes, es construeix una nova zona d’estacionament per a trens regionals i es canvia el sistema de senyalització per un d’última generació. Només aquesta intervenció exigeix per si sola tallar vuit mesos entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet.
A més, el segon gran tall previst –que havia de començar la primavera del 2025– s’ha anat endarrerint primer a l’estiu i després a la tardor. ¿Per què? Perquè els recursos es van desviar al sud, concretament al túnel de Roda de Berà, amb unes obres per adaptar-lo al corredor mediterrani.
Per què desdoblar l’R3
Desdoblar l’R3 és fàcil d’entendre. Al ser de via única, qualsevol incident –un arbre caigut, un robatori de cable de coure o una fallada de tensió– converteix la línia en un cul de sac. Amb doble via, si una falla, l’altra pot continuar funcionant. No a ple rendiment, però almenys permet continuar el servei. És una millora crucial.
Aquest tall de 16 mesos serà la continuació del primer, de cinc mesos, entre l’octubre del 2023 i febrer del 2024. Llavors ja es van iniciar les feines entre Parets i la Garriga. Ara ve el gruix de l’obra.
Una logística complexa
Per esmorteir l’impacte, Renfe i Adif han preparat un pla de transport alternatiu sense precedents: 107 autobusos i 639 expedicions diàries. Hi haurà rutes directes des de Centelles, la Garriga i Parets fins a Barcelona, i d’altres amb parades intermèdies. En estacions clau com Santa Perpètua, Montcada, Mollet o les Franqueses es desplegarà personal de suport i informació al viatger, a més de campanyes en xarxes socials i punts informatius físics.
Notícies relacionadesSi es compleixen els terminis, el gener del 2027 els trens tornaran a circular entre Parets i la Garriga amb doble via. Això marcarà un salt important en fiabilitat, freqüència i capacitat de recuperació davant incidències. Tot i que la duplicació no arriba a tota l’R3, sí que eliminarà un dels seus trams més crítics. Més endavant, està previst continuar el desdoblament cap al nord per modernitzar progressivament tot el corredor.
L’R3 recorre 149 quilòmetres entre Montcada Bifurcació i Puigcerdà, amb 27 estacions. Dona servei a més de 390.000 habitants i mou 38 trens per sentit en dies laborables. Amb totes les actuacions previstes, la inversió total ascendeix a 210 milions d’euros, cosa que la converteix en una de les línies per fi prioritàries del pla de millora de Rodalies, ja que històricament ha sigut una de les més catigades i avariades.
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- Tempesta judicial i política Una gravació de Koldo vincula Santos Cerdán amb comissions
- La relació post-Brexit La UE, Espanya i el Regne Unit segellen un acord polític històric sobre Gibraltar
- Mesures per al curs vinent Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres
- Comissió al Parlament El Govern actualitzarà el model d’immersió lingüística
- Troben un cos que podria ser el de la catalana desapareguda el desembre passat al Pirineu francès amb el seu company
- Compareixença a Ferraz Sánchez demana "perdó" per confiar en Santos Cerdán, evita concretar la seva responsabilitat i descarta eleccions
- Sisme al PSOE Les 15 frases de Pedro Sánchez contra Santos Cerdán: "Mai hauria hagut de confiar en ell"
- Accident Troben un passatger supervivent de l'accident d'avió d'Air India
- Manual per entendre el Nutriscore: ¿per què el pa integral és un aliment A i l’oli d’oliva és B?