El botiguer treu pit i implora guanyar voreres

Els comerciants de l’artèria que separa l’Eixample i Ciutat Vella demanen una reforma definitiva. Consideren que Pelai ha de reforçar la pacificació i tenir una estructura tipus bulevard per millorar la connexió entre el costat mar i el costat muntanya, ara molt poc connectats

El botiguer treu pit i implora guanyar voreres
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Pelai torna a bategar amb vigor, comercialment parlant, després dels efectes de la pandèmia, la fuga d’algunes marques i el relleu d’altres que han portat a una diversificació comercial més gran en detriment de la moda, com informa avui aquest diari. Recupera el seu poder d’atracció com a eix prime, però continua tenint un compte pendent que podria propulsar-lo molt més: la reurbanització. L’associació de comerciants Pelai Centre i Rodalies, que aplaudeix la recuperació, reclama des de fa anys una pacificació més àmplia de la zona i ha mantingut converses amb el Govern de Jaume Collboni per reivindicar un disseny per al vial tipus bulevard, amb voreres més àmplies i millors connexions entre els dos costats. Els seus 15.000 passejants diaris –un dels carrers comercials més freqüentats de la ciutat– s’ho mereixen, addueixen.

Com a frontera entre els districtes de Ciutat Vella i l’Eixample, però artèria que porta al cor de la ciutat des de Balmes o des de plaça Universitat, Pelai va viure anys d’èxit dels seus locals, tot i que sempre amb el llast de la supremacia del trànsit, el soroll i l’aïllament entre voreres, que va fer molt més popular i cotitzat el costat mar. Durant el mandat d’Ada Colau, el 2021 es va optar per portar l’anomenat urbanisme tàctic a aquest eix, eliminant dos carrils de circulació per guanyar territori per als vianants. No obstant, la distància amb els aparadors i estar a diferent nivell ho va fer poc passejat, però past de les furgonetes i les bicicletes. Quan Collboni va arribar a l’alcaldia, va suposar una de les poques zones on es va atrevir a revertir les mesures de la seva predecessora.

Solució intermèdia

Notícies relacionades

No va tornar els dos carrils al trànsit, sinó que va optar per guanyar estacionament per a les dues rodes, amb 64 places més per a motos, 72 més per a bicis i 20 noves DUM (Distribució Urbana de Mercaderies) per a càrrega i descàrrega. Els socialistes van eliminar la controvertida pintura que havia cobert aquesta part de calçada, com grans panots acolorits. I l’agost del 2023, el costat mar entre Universitat i Balmes va passar a concentrar la càrrega i descàrrega, mantenint espais per a contenidors. De Balmes a plaça de Catalunya es va crear un doble cordó de serveis amb places de càrrega i descarrega i per estacionar bicis i motos.

Gairebé dos anys després, el president de Pelai Centre i Rodalies, Gabriel Jené, valora que aquesta actuació «va tornar a donar coherència al carrer» i la va millorar, però sense que els comerciants oblidessin mai la seva prioritat d’una reestructuració permanent del vial. Saben que és lent i difícil perquè el consistori integra qualsevol canvi a aquest entorn del futur traçat de les rondes de Sant Pau i Sant Antoni. També assumeixen que, com a via clau, ha de mantenir els dos carrils. Però sí que creuen que mereix voreres més àmplies, i millorar l’ordenament de motos i contenidors. «Que hi hagi més sensació de bulevard», resumeix. I que els costats de Pelai, malgrat no coincidir en un mateix districte, estiguin més ben enllaçats, ara que el comerç aposta per tots dos.