Iniciativa municipal
ERC i el Gremi de Restauració s'uneixen perquè Barcelona fomenti el català en l'hostaleria
Proposen una campanya que inclogui la formació dels treballadors i eines per a la retolació en català
Gairebé la meitat dels empleats d'hostaleria a Barcelona no parla català

El grup municipal d'ERC i el Gremi de Restauració han decidit aliar-se perquè l'Ajuntament de Barcelona fomenti l'ús del català en l'hostaleria. Un 44,6% dels treballadors de bars i restaurants a la ciutat no parla català, segons l'enquesta anual al sector que realitza el consistori. Com va explicar aquest diari al maig, la xifra ha augmentat en els darrers anys: des de 2020, ha crescut 5,4 punts el percentatge d'empleats que ni tan sols entenen la llengua, fins a representar un de cada cinc treballadors en el sector.
Davant d'aquestes dades, la presidenta d'ERC al consistori, Elisenda Alamany, ha proposat un pla per incrementar la presència de l'ús del català. Aquesta iniciativa, treballada amb el gremi, la presentaran els republicans aquest divendres al ple municipal, on es votarà perquè el govern pugui desplegar-la.
"No hem volgut esperar que aquesta problemàtica tingui una resposta i ens hem posat a treballar amb el gremi", ha explicat Alamany en roda de premsa, juntament amb el president del Gremi de Restauració, Roger Pallarols, des del restaurant Núria, de la Rambla.
En el marc d'aquest pla, ERC i els restauradors proposen una campanya de sensibilització amb la qual es proporcioni als treballadors del sector una formació bàsica i específica en català, s'ofereixi eines per a la retolació en català (com la senyalització interna i externa dels locals, menús i pàgines webs) i un "vocabulari català bàsic il·lustrat", destinat tant al personal com a la clientela. També proposen facilitar als establiments informació sobre la legislació vigent en matèria de política lingüística catalana.
"Utilitzar el català en llibertat"
"Viure en llibertat passa per utilitzar el català en llibertat", ha sostingut Alamany, que alerta que actualment no hi ha igualtat entre les llengües. Ha recordat que molta gent visita Barcelona perquè "volen sentir-se barcelonins per uns dies" i, en aquest sentit, ha avisat que, si la ciutat perd la seva personalitat, caràcter i identitat pròpia, "perd el seu atractiu".
Notícies relacionadesDes del Gremi de Restauració, Pallarols ha defensat la proposta per compatibilitzar "la llengua pròpia amb la pluralitat i riquesa" de Barcelona. "Seria un error impulsar el català en l'hostaleria des de la imposició", per la qual cosa ha celebrat haver-se unit a una iniciativa que "posa el focus en la informació, amb materials específics".
"El sector de la restauració només pot ser un aliat en la normalització del català", ha afegit Pallarols. A més de turisme i negocis, ha dit el president del gremi, Barcelona és també la capital de Catalunya i "no hi ha res més modern que apostar per la teva llengua pròpia".
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"