La moto compartida es planta amb vuit ciutats i només pagarà recàrrec a BCN
L’AMB no preveu que el sistema creixi per falta de continuïtat urbana i tampoc s’espera que els ajuntaments metropolitans creïn noves taxes.

El sol fet d’haver arribat fins aquí, amb ajuntaments cedint a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) part de les seves competències municipals, ja és un triomf del sistema. Passa amb el medi ambient, el consum de l’aigua, el tractament de residus. I ara, amb el sistema de motos compartides, que va arrencar el novembre passat. Es va pecar d’optimisme i al principi es va parlar de 10 municipis i 15.000 motos. Ara s’espera tancar el 2025 amb vuit localitats i 8.000 llicències actives. ¿És una derrota? Algú podria veure-ho així. Des de l’Administració, neòfits en l’assumpte, consideren que és un èxit haver arribat fins aquí. I també s’han donat un bany de realitat: per ara no està previst anar més enllà d’aquest grapat de ciutats unides per una lògica geogràfica.
Així ho confirma Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, que tant destil·la satisfacció pel fet que la licitació s’hagi quedat amb tres operadors, després de la caiguda de dues empreses que també van guanyar el concurs, com admet que pensar a expandir l’invent és una mica precipitat. "De moment no tenim més municipis interessats en la moto compartida. Els vuit que són a dins del sistema tenen una certa continuïtat urbana". Anar més enllà o el que és el mateix, allunyar-se de Barcelona, que és l’epicentre de tota aquesta mobilitat, seria jugar-se l’eficiència i la rendibilitat dels operadors.
És una cosa que sí que va poder fer el servei de bicicleta compartida metropolitana, l’AMBici, gestionat per TMB, que és a 15 ciutats, tot i que a diferència de la moto, no està disponible a Barcelona, on manté el seu regnat el totpoderós Bicing. "En bici els trajectes són més curts, i és un vehicle d’intermodalitat, és a dir, et porta al metro o al tren per seguir el teu trajecte. La moto continua sent una alternativa molt més de porta a porta", explica Elisabet Latorre, consellera delegada de Mobilitat Sostenible de l’AMB.
Tampoc la tarifa és la mateixa. La bici compartida de l’AMB té un abonament anual de 40 euros i la primera mitja hora surt per 0,15 euros. A partir d’aquest moment es paga 0,50 euros cada mitja hora, fins a les dues hores d’ús. A partir de la tercera hora, cinc euros per hora o fracció d’hora. Amb la moto els preus són molt superiors. No hi ha quota anual, sinó que se sol pagar per minuts. Yego surt a 0,33 euros el minut. Cooltra, a 0,38 euros cada minut. I Acciona disposa de diferents tarifes, entre 0,36 i 0,48 euros en funció de la moto. Aquest operador és l’únic amb models aptes per circular per les rondes de Barcelona.
Impost
La moto compartida a l’estiu hauria d’arribar a 6.000 vehicles i a finals del 2025 s’espera que siguin 8.000. Tot indica que Barcelona serà l’única ciutat que mantindrà una taxa per a cada llicència que s’exploti. Són uns 70 euros per moto, i se n’han de sumar 45 per credencial que cal abonar a l’AMB. Cordón nega que els altres set consistoris creïn un impost específic.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Marta Morera, directora general d’Energia: "Catalunya necessita noves xarxes d’alta tensió"
- L’AGRICULTURA DEL FUTUR El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs per la salinitat
- L’experiment de la cria de la cloïssa
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata