Limitacions als cotxes amb etiqueta groga el 2026

Els vehicles amb aquest identificador no podran entrar a les ZBE de ciutats de més de 50.000 habitants durant els dies d’avís per contaminació.

Etiqueta B al vidre d’un cotxe. | JOAN CORTADELLAS

Etiqueta B al vidre d’un cotxe. | JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En l’ocàs de la legislatura a Catalunya, el Govern està ultimant l’aprovació del pla de qualitat de l’aire, amb el qual es pretén transcendir Barcelona i el seu entorn metropolità amb mesures destinades a reduir la contaminació a les ciutats de més de 20.000 habitants. El conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, va detallar ahir algun dels punts més rellevants del projecte.

Hi ha novetats respecte al que aquest diari els havia avançat en setmanes anteriors. Com el fet que serà finalment a partir de l’1 de gener del 2026 quan els vehicles amb etiqueta ambiental groga no podran circular per l’interior de les zones de baixes emissions (ZBE) de municipis de més de 50.000 habitants en els dies en què s’activin avisos per contaminació per NO2.

El que sí que es manté és la data de l’1 de gener del 2028. Cau en dissabte, així que a partir del dilluns 3 gener del 2028, els automòbils amb distintiu groc ja no podran circular per l’interior dels paraigües ambientals dels municipis de més de 50.000 habitants. Aquell mateix dia, les ciutats de més de 20.000 empadronats hauran de començar a restringir aquests mateixos cotxes en episodis de pol·lució, mentre que dos anys abans, a principis del 2026, hauran de vetar els que no tinguin etiqueta.

Sintonia amb l’AMB

Mascort va celebrar la bona sintonia amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) –"estem d’acord en més del 90% de les coses", va detallar– i va recordar que ara seran els ajuntaments els que hauran de concretar les ZBE en les seves ordenances municipals. Pot passar que cada municipi vagi per lliure, però la idea, segons el conseller, "és que les coses no canviïn gaire entre ciutats". "No hauria de passar que fossin gaire diferents les unes de les altres".

El més probable, no obstant, és que sí que hi hagi divergència, sobretot, en el que fa referència a les excepcions a la norma: transportistes, rendes baixes, autobusos públics, serveis d’emergència… De fet, el mateix pla, tal com va detallar Mascort, establirà l’exempció dels vehicles que siguin propietat de persones amb ingressos inferiors a una quantitat encara per determinar.

El Govern també ha atès moltes de les al·legacions presentades per entitats com Eixample Respira, amb la qual el conseller Mascort es va reunir ahir al matí abans de visitar l’estació de mesurament de contaminació situada a l’encreuament d’Urgell amb l’avinguda de Roma.

Luca Telloli, un dels membres d’aquesta associació veïnal, es va mostrar satisfet amb el pla de qualitat de l’aire, però va reclamar "més ambició". Sobretot respecte a la implantació d’un peatge urbà, mesura que no està contemplada per ara perquè la prioritat són les ZBE. "L’experiència d’altres ciutats demostra que és la mesura més eficaç per reduir el trànsit de vehicles", va defensar. El que també ha funcionat és la ZBE de Barcelona. En el període 2019-2023 s’ha constatat una reducció dels nivells d’NO2 del 32% a Barcelona, mentre que a la zona del Vallès-Baix Llobregat, la caiguda ha sigut del 22%.

Notícies relacionades

Nous elements

A diferència dels plans ambientals anteriors, el que la Generalitat preveu aprovar entre finals de maig i principis de juny (amb l’Executiu en funcions a l’espera que es formi el nou Parlament) inclou tot el territori. I no només se centra a rebaixar les concentracions de partícules PM10 o d’NO2, sinó que afegeix l’ozó troposfèric (O3), les partícules de diàmetre inferior a 2,5 micres (PM2,5) i el benzo(a)pirè, que pertany al grup dels hidrocarburs aromàtics policíclics.